Hoe rijdt de Audi A3 e-tron?
Het design van de Audi A3 Sportback was al ‘clean’ en nu is de aandrijflijn dat ook. De nieuwe Audi A3 Sportback e-tron rijdt namelijk tot vijftig kilometer volledig elektrisch en dus schoon. De nieuwe Audi A3 Sportback e-tron is Audi’s eerste plug-inhybride. Je hoeft dus niet naar de kant van de weg als je vijftig kilometer elektrisch hebt afgelegd. In dat geval zorgt de 1.4 TFSI-benzinemotor (110 kW/150 pk) er namelijk voor dat je verder kunt rijden, tot 940 kilometer. De vermelde actieradius op stroom is overigens een benadering en afhankelijk van bijvoorbeeld hoe koud het is.
Uitstekende afwerking
Audi geeft voor de A3 e-tron een gecombineerd vermogen op van 150 kW/204 pk. De elektromotor van 75 kW/102 pk is geïntegreerd in de automatische zestraps S tronic-transmissie. De lithium-ion-accu bevindt zich onder de achterbank, de bagageruimte bedraagt 280 liter. Het leeggewicht is 1.615 kilo. Zoals bij elke Audi is de afwerking van de A3 plug-in boven elke twijfel verheven.
Exclusieve grille
De Audi A3 e-tron ziet er uit als elke andere A3 (op de gespierde RS3 Sportback na dan). Met een strak design zonder al teveel opsmuk; ‘a clean design’. Uitzondering is de grille. Die is exclusief voorbehouden aan de A3 plug-inhybride. Door al het chroom glimt hij je nogal tegemoet. De aansluiting voor de stekker bevindt zich achter de vier ringen die van oudsher het Audi-logo vormen.
Diverse rijstanden
De Audi A3 plug-inhybride kent diverse rijstanden. Volledig elektrisch, een hybridestand (waarin de elektro- en de benzinemotor elkaar afwisselen) en een stand waarbij de elektromotor niets doet. Je kunt voor die laatste stand kiezen als je de acculading wilt bewaren voor wanneer je door de stad rijdt en hier een positieve bijdrage wil leveren aan de lokale luchtkwaliteit. Dat je tot 130 km/uur elektrisch kan rijden, blijft een bijzondere ervaring, zo stil blijft het binnen.
Snel, prima wegligging
Eenmaal op de snelweg rijdt de Audi A3 e-tron desgewenst maximaal 222 km/uur. En in 7,6 seconden accelereert de plug-in vanuit stilstand naar 100 km/uur. En de wegligging is prima, ondanks het toegenomen gewicht vanwege het accupakket.
7 procent bijtelling
Audi geeft een verbruik op van gemiddeld 1,6-1,7 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt een bescheiden 37-39 g/km gemiddeld. Dat betekent 7 procent bijtelling voor wie de Audi zakelijk rijdt. En nu maar afwachten of al die leaserijders hun hybrideauto zullen opladen. Thuis opladen neemt drie uur en drie kwartier in beslag. Met de meegeleverde krachtige oplaadkabel kan dat bij een publiek laadpunt in 2,5 uur. De prijzen van de A3 e-tron beginnen bij 39.700 euro.
Nog geen reacties