Rijden met de Renault ZOE: leuk, elektrisch en praktisch
Hij is leuk en ronduit charmant. Rijdt trouwens ook prettig. Heeft handige techniek aan boord. En hij is voor een elektrische auto zeer netjes geprijsd. Met de Zoe heeft Renault een sterke troef om de Nederlandse automobilist te verleiden. Een eerste verkenning.
Om te beginnen: wat het allemaal kost
Zullen we eens beginnen met de prijs? De elektrische Renault Zoe is er vanaf 20.990 euro. Dan is hij al aardig compleet. Dus met een navigatie/multimediasysteem, met automatische klimaatregeling (programmeerbaar) en ook Z.E. Connect om met de smartphone of PC de accu/laadstatus te checken. Zeker niet verkeerd dus.
Voor 2.000 euro meer staan de Zen of Intens klaar. Die zijn iets luxer en geiniger: mooiere velgen, handsfree instappen en ook nog klimaatregeling die je met de smartphone kunt activeren. Renault rekent per maand een tarief vanaf 79 euro voor de huur van de accu. Daar komt nog wel 9,35 euro aan verzekeringskosten bij. Ben je na 4 jaar dus 4.240 euro kwijt.
De Zoe laat zien dat elektrisch rijden bijna even duur/voordelig is als rijden met een hybride of zuinige diesel. Een hybride Yaris is na 15.000 km zo’n 400 euro voordeliger in gebruik (rekenend met NEDC-verbruikscijfers). Kies je een zuinige Peugeot 208 met diesel dan ben je 600 euro voordeliger uit na 15.000 km. Nou zijn de NEDC-cijfers behoorlijk onwaar, dus het verschil zal nog kleiner zijn dan een paar eurocent/km.
Interessant nieuwtje is dat Renault de rijder extra laat betalen voor snelladen (43 kW). Het gaat om 2 euro per volledige laadsessie. Dat bedrag komt dan op de 8 euro die laadpaalaanbieders rekenen. Veel? Wel als je vervolgens 125 km rijdt – dan reken je 8 eurocent stroom per kilometer af.
[parallex id=”1″]
Wat het dus kost
Exclusief onderhoud en verzekering komen de kosten op ca. 0,27 euro/km. Dan nemen we aan dat het werkelijke verbruik pakweg 33% hoger is.
Renault Zoe 20.990 euro of 22.990 euro
Afschrijving 8.874 euro (38,6% na 48 maanden/60.000 km; opgave Autotelex)
Accuhuur 4.128 euro (48 maanden x 86 euro)
Accuverzekering 449 euro (48 maanden x 9,35 euro)
Snelladen 480 euro (1 x per maand 2 + 8 euro)
Stroom 1.500 euro (4 jaar 60.000 km – NEDC verbruik)
ZE Inter@ctive 358 euro (2x 3 jarig abonnement)
Leasen vanaf 399 euro (60 maanden/12.500 km mnd)
Laden, versneld laden, snelladen en thuisladen
Is snelladen vaak nodig? Goeie vraag, want als eerste EV heeft de Renault een on board charger die vermogens van 3 tot 43 kW AC accepteert. Een gewone laadpaal levert 11 kW, dus is de accu in pakweg 2 uur vol. Hier en daar staan al 22 kWh-palen. Ook voor laden met 43 kW is geen snellader nodig die wisselstroom eerste omzet in gelijkstroom. Dat doet de auto immers zelf. Wel moet er dus 43 kW aan de auto geleverd worden. Zoals het er nu naar uitziet krijgen steeds meer DC snelladers ook een AC aansluiting.
Er zit wel één minpuntje aan de Caméléon-lader in de Zoe: je kunt alleen laden bij een laadpunt. Het is niet mogelijk een gewone huis-tuin-en-keuken-stopcontact te gebruiken, zelfs niet voor een keer. Het wordt afgeraden om via een gewoon stopcontact te laden (16 ampère x 230 volt). De kans op oververhitting of het doorslaan van stoppen is reëel. De benodigde kabel is er niet en de lader werkt pas vanaf 3 kW, dus een snoer met 10 Ampère transformator biedt geen uitkomst.
Bereik: 210 km? 100 Km? 150 km?
Andere belangrijke vraag: het bereik. De weinig realistische NEDC-meting levert 210 km op. Renault zelf stelt dat 100 tot 150 kilometer in de praktijk haalbaar is. Wij reden 75 km in en rond Lissabon en noteerden een verbruik van 0,144 kWh/km. Weliswaar met airco aan en in de Eco-stand, maar de snelweg hebben we nauwelijks gezien. Dan haal je met 22 kWh accu dus een bereik van 153 km. De tweede rit leverde een verbruik van 0,136 kWh/km op.
Het rijden
Op naar het rijden: dat doet de vrolijke ZOE zonder rimpeling. Hij voelt en licht en vlot aan – al merk je in de ECO-stand wel dat er vrij veel vermogen verdwijnt. Eigenlijk ben je je na een paar kilometers je al niet meer bewust van de elektrische aandrijving. Hij rijdt gewoon heerlijk stil, veert prettig stevig en stuurt lekker direct.
Voorin is volop ruimte en de stoelen zitten erg prettig. Een deel van de accu zit onder de achterbank en dat betekent minder hoofdruimte achterin.
Design: met het karakter van een glimlach
Een geweldige troef van de Zoe is toch wel het design. Vanbinnen is het de fraaie middenconsole die als het ware boven het dashboard zweeft. Bij de Zen maakt de glanzend witte interieurafwerking de auto lekker licht en fris. Voor de liefhebbers van designgimmicks: de vorm van het glimmende dashboardpaneel is afgeleid van een wiek van een windmolen. En met een beetje fantasie zie je de vorm ook terug aan de zijkant van de stoelen. Nou we toch bezig zijn: de weggemoffelde portiergreep van de achterdeuren is voorzien van de duimafdruk van de ontwerper.
Het zijn leuke details die perfect passen bij de vrolijke lijnen van de Zoe. De afgeronde neus, de profielen in de flank en solide uitstraling geven hem het karakter van een grote glimlach. Lichte kleuren, zeker wit, versterken dat.
Renault levert al de Fluence Z.E., De Kangoo Z.E. en de Twizy. De Zoe is de eerste elektrische personenauto van de fabrikant die ontworpen is voor elektrische aandrijving. Met een beetje fantasie zie je dat de vrolijkheid van de Twizy terug plus de functionaliteit van de Fluence Z.E.
De kofferruimte heeft een keurig volume van 338 liter en is uitbreidbaar naar 1.225 liter.
[parallex id=”2″]
Eind goed, al goed?
Een leuke auto, een realistische actieradius, een nette prijs: dat gaat storm lopen. Aan de auto zal het niet liggen. Maar de markt voor elektrische auto’s is jong en wisselvallig. Enerzijds zijn er 10.000 orders voor de Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, anderzijds zijn de verkopen van de elektrische auto’s behoorlijk ingestort de afgelopen maanden. Renault bezondigt zich niet aan prognoses.
Het is koffiedik kijken om iets te voorspellen over de succeskansen van de Zoe. In de meeste opzichten kan hij zich meten met een benzine- of dieselauto – maar de Renault is wel 100% elektrisch. Met andere woorden: het succes van de Zoe is een mooie graadmeter voor de interesse in ons land voor puur elektrische auto’s. 100% elektrisch. Spannend dus!
Twizy? Ook leuk!
De Fluence Z.E. in de dagelijkse praktijk
Nog geen reacties