Rijden op eigen stroom, wat kost dat eigenlijk?
Kosten groene stroom
Zonnepanelen leveren per Wattpiek (Wp) zeker 0,85Wh. De kosten van een paneel zijn 1,70 euro per Wp inclusief onderstel en montage. 100 Wp levert in Nederland dan circa 85kWh per jaar aan energie op (10o Wp x 0,85 Wh) , afhankelijk van de locatie in Nederland en het type zonnepaneel. Als iemand 15.000 km per jaar rijdt in een elektrische auto (Nissan Leaf) verbruikt deze persoon jaarlijks circa 2.500 kWh, wat 3.000 Wp vereist. De kosten voor de aanleg van een dergelijke hoeveelheid panelen zijn dan 5.100 euro (3.000 x 1,70 euro). Om thuis op te laden is natuurlijk ook nog een thuislaadpunt nodig, kosten hiervoor zijn circa 1.000 euro. Uitgaande van een vaste levensduur van 10 jaar zijn de kosten van een laadpunt per jaar 100 euro. We gaan uit van een gemiddelde levensduur van zonnepanelen van 25 jaar. Per jaar kosten de panelen dan (5.100 / 25 jaar) 204 euro. De rijkosten zijn dan jaarlijks 304 euro.
Kostenvergelijking rijkosten
Het is interessant om te bekijken wat er in vergelijking met andere brandstoffen en manieren van opladen te besparen valt. Vergelijkbaar met een benzineauto die 1 op 16 rijdt, kunnen we het volgende concluderen: bij 15.000km per jaar verbruikt een automobilist jaarlijks 937,5 liter benzine. Dit aantal liters x de minimale benzineprijs van 1,70 euro, betekent een kostenpost van 1.594 euro per jaar aan minimale tankkosten. Een zonnepaneel is dan qua rijkosten in 3 maanden terugverdiend.
Vergeleken met een elektrische auto die op ‘gewone’ stroom rijdt, is de terugverdientijd iets langer. Als we uitgaan van een gemiddelde prijs van 22 eurocent per kWh, zijn de jaarlijkse kosten voor thuisladen circa (2.500 kWh x 0,22) 550 euro. Daar komt dan nog jaarlijks 100 euro bij voor het thuislaadpunt, zie de berekening hierboven. De overstap naar rijden op groene stroom zou voor een elektrisch rijder dan in 2 jaar zijn terugverdiend.
Minimaal dakoppervlak
Rest ons de vraag: hoeveel vierkante meter heb je nodig om genoeg energie op te wekken om een EV te laten rijden? Volgens Enexis levert een zonnepaneel van een vierkante meter gemiddeld per jaar zo’n 85 kWh aan elektriciteit op. Uitgaande van een verbruik van 2.500 kWh per jaar voor een EV (Nissan Leaf), is er dan circa 31 m2 aan oppervlakte nodig. Om volledig te rijden op groene stroom is dus een behoorlijk fors dak nodig. Op de website van de Zonnefabriek is te berekenen hoeveel dak er nodig is om een bepaalde hoeveelheid stroom op te wekken. Het aanvragen van zonnepanelen kan bij diverse instanties. Zowel bij de pioniers in de markt, zoals de hierboven genoemde Zonnefabriek, als bij energieleverancier Eneco. De keuze is inmiddels reuze.
Subsidie zonnepanelen
Het aantal producenten in Nederland dat groene stroom levert is afgelopen jaar fors toegenomen. Eind 2011 waren er ruim 10.000 productie-installaties voor duurzame elektriciteit ingeschreven bij certificatiepartij CertiQ, 36 procent meer dan het jaar ervoor. De prijs van zonne-panelen is zo hard gedaald, dat de overheid landelijke subsidies voor particulieren niet meer nodig acht. Alleen voor grote stroomprojecten (groter dan 15kW en thermisch groter dan 100m2) zijn er subsidies beschikbaar. Wel zijn er op lokaal niveau subsidies beschikbaar voor particulieren.
Update:
Naar aanleiding van een vraag van @Hans (zie onder deze post), over de mogelijkheden van het opslaan van zonne-energie, is een korte toevoeging aan dit artikel op zijn plaats. Hans merkte terecht op dat de meeste mensen ’s nachts de auto opladen, om er overdag mee te rijden. Aangezien er ’s nachts geen zon is, tapt de auto in de nacht dus technisch gezien geen zonne-energie af. We legden de vraag van Hans voor aan Jim van Oosten van de Zonnefabriek. Jim: “De meeste mensen die bij ons zonne-panelen aanschaffen, kiezen ervoor om overdag zonne-energie terug te leveren aan het stroomnet. In de avond en nacht gebruiken zij dan dus geen groene stroom, maar overdag leveren ze genoeg terug om dit gebruik te rechtvaardigen. Natuurlijk is het ook mogelijk om deze groene stroom overdag op te slaan in accu’s. Dit is echter een zeer kostbare optie, die momenteel in Nederland nog niet vaak wordt toegepast. Het is voor de meeste mensen al heel wat om zonnepanelen te laten installeren op hun huis, laat staan dat ze elektrisch gaan rijden op zonne-energie. In andere Europese landen is het opslaan van groene stroom al een stuk gebruikelijker. Ik voorzie dat ‘smart grids’ of het plaatsen van accu’s op korte termijn ook in Nederland in populariteit toe nemen.”
Het verhaal van elektrisch rijder Hans Hendriks is wellicht een inspiratie voor andere elektrisch rijders. In 2009 heeft hij een Suntracker gebouwd voor het opwekken van zonne-energie, met een capaciteit van 6500 KWh op jaarbasis. In eerste instantie gebruikt hij deze energie voor zijn woning, maar de overcapaciteit wordt gebruikt voor het elektrisch rijden. Meer informatie over de Suntracker is te vinden op de website van Hendriks.
Nog geen reacties