Rijden met de Audi A3 Sportback e-tron
Wie elektrisch wil rijden, klopte tot voor kort tevergeefs aan bij Audi. Het Duitse merk liet het pionieren met plug-intechnologie over aan andere automerken. Nu is Audi dan toch ingestapt, met de nieuwe A3 Sportback e-tron. En dat is goed nieuws voor Audi-adepten met groene vingers en liefhebbers van 7 procent bijtelling.
Wie elektrisch wil rijden, klopte tot voor kort tevergeefs aan bij Audi. Het Duitse merk liet het pionieren met plug-intechnologie over aan andere automerken. Nu is Audi dan toch ingestapt, met de nieuwe A3 Sportback e-tron. En dat is goed nieuws voor Audi-adepten met groene vingers en liefhebbers van 7 procent bijtelling.
In de wereld van volledig elektrische auto’s en plug-inhybrides is de Audi A3 Sportback e-tron geen opmerkelijke nieuwkomer. Anders dan bijvoorbeeld Toyota met de Prius Plug-in Hybrid en Opel met de Ampera gebruikt Audi een bestaand model om zijn hybridetechniek op toe te passen. Het resultaat is een nauwelijks van een gewone Audi A3 Sportback te onderscheiden elektrische versie.
Het verschil zit ’m vooral in de badge op de achterzijde van de auto. Daar staat in bescheiden letters ‘e-tron’. Onderhuids wijkt de stekkerhybride pas écht af van zijn conventionele broertje. Hier ligt een aandrijflijn met een 1,4-liter TFSI-benzinemotor met 110 kW (150 pk), een 75 kW (102 pk) sterke elektromotor en een lithium-ion accu met een capaciteit van 8,8 kWh.
Camouflage
Zo’n accu neemt natuurlijk veel ruimte in en zorgt voor een fikse gewichtstoename van bijna 300 kg in vergelijking met de standaard A3 Sportback. Binnenin de e-tron merk je daar echter weinig van. De accu ligt verstopt onder de achterbank en de benzinetank (van 40 liter) is verhuisd naar de plek van het reservewiel. Daardoor is de bagageruimte weliswaar 100 liter kleiner dan die van Audi’s A3 zonder hybridetechniek, maar blijft er nog altijd een slordige 280 liter over.
Opvallend is dat de wegligging en de rijprestaties van de e-tron nauwelijks verschillen met die van de gewone A3. En dat is een compliment aan de Duitse ontwerpers die al het extra gewicht en ruimte knap hebben weten te camoufleren.
Rijmodi
Ook interessant zijn de verbruiksresultaten in de diverse rijmodi. Via een simpele druk op de knop wordt de EV-modus (volledig elektrisch) geactiveerd. Hiermee wordt alleen de elektromotor aan het werk gezet. De auto zoeft geruisloos over de weg en stoot nul schadelijke stoffen uit. In deze modus bedraagt de actieradius 50 kilometer en de topsnelheid is gelimiteerd tot 130 km/uur.
Behalve volledig elektrisch is er ook keuze uit ‘Auto’ (automatische hybridemodus), ‘S’ (prestatiegericht) en ‘Hybrid hold’. In die laatste stand houdt de accu elektrische energie vast voor bijvoorbeeld rijden in de stad.
Opladen
Het is even zoeken naar de laadaansluiting voor de accu. Deze zit namelijk verscholen achter de Audi-ringen in de grille die je – als je het eenmaal weet – eenvoudig opzij kunt schuiven. Opladen kan op twee manieren: via een gewoon stopcontact bedraagt de laadtijd circa 3 uur en 45 minuten. Via een laadpaal is de accu in circa 2,5 uur opgeladen.
Bij een plug-inhybride hoort natuurlijk een app waarmee je bepaalde handelingen kunt uitvoeren. Niet alleen leuk om te showen op verjaardagen, maar vooral ook handig en comfortabel. Met de app kun je de auto namelijk op temperatuur brengen ruim voordat je instapt. Bovendien kun je er de status van de batterij mee in de gaten te houden en het laadproces starten of stoppen.
Prijs en uitrusting
De Audi A3 Sportback e-tron is er vanaf 39.700 euro. Onder andere led-koplampen, 17-inch e-tron wielen, MMI Radio, volautomatische airco, Audi Drive Select (waarmee je individuele instellingen kunt realiseren) en een multifunctioneel sportstuurwiel zijn standaard.
Nog geen reacties