Rijden in de allereerste elektrische Volvo: de C30 Electric
Belgische roots
Volvo produceert de carrosserie van de C30 Electric in de fabriek in Gent. Vervolgens bouwt de fabriek in Götheborg de motor, de accu’s en de elektronica in. Na twee weken is de elektrische Volvo kant-en-klaar. De exemplaren die na de zomer op de weg verschijnen, zijn aangeschaft door overheden en bedrijven die een groen statement willen maken. Voorlopig gaat het om circa 250 auto’s tot het einde van 2012. Nederland krijgt hiervan enkele tientallen. Particulieren komen later aan de beurt als de serieproductie start en de productiekosten naar verwachting lager zullen zijn.
Actieradius: 150 km
Op een circuit van Volvo rijden we twee rondjes in de C30 Electric. Dat is niet heel veel. Meer journalisten willen een blokje om en zoals bij elke elektrische auto is de actieradius van de C30 Electric beperkt: ongeveer 150 kilometer. Je zult geen moeite hebben de auto te herkennen. De exemplaren uit de voorserie zijn allemaal gespoten in een lichtgroene metallic kleur. Bovendien staat op de zijkant met grote letters ‘Electric’. Uniek voor een elektrische auto is dat de climate control wordt gevoed door de brandstof bio-ethanol. Dat is een keuze, je kunt hiervoor ook de energie van de accu gebruiken. Dan beperk je wel de actieradius. Volgens Volvo met zo’n vijftien procent. Aan de andere kant: met bio-ethanol stoot de auto wel CO2 uit.
Extra gewicht
Zonder de stickers ziet de C30 Electric er uit als een traditioneel aangedreven C30. Geen uniek design dus zoals dat wel het geval is bij de Nissan LEAF. De accu’s zitten op de plek waar zich bij elke andere C30 de brandstoftank bevindt en in een speciale ruimte in de middentunnel. Daardoor is de bagageruimte even groot als van een C30 met een verbrandingsmotor. Wel weegt de C30 Electric driehonderd kilo meer. Extra gewicht die het gevolg is van het accupakket en de extra verstevigingen aan de carrosserie om het door Volvo gewenste niveau van veiligheid te kunnen bieden.
Opvallend vlot
Eenmaal onderweg merk je niets van de extra kilo’s. Net als elke andere elektrische auto accelereert de C30 Electric opvallend vlot. Volgens de fabrieksopgave rijd je in vier seconden al 50 kilometer per uur. We hebben wel vaker in een elektrische auto gereden. Toch blijft het een bijzondere ervaring. Zonder enige onderbreking in de acceleratie zoef je zomaar opeens 100 km/uur. Motorgeluid blijft zo goed als achterwege. De topsnelheid van de C30 Electric bedraagt 130 km/uur. Als de accu leeg is, duurt het zeven uur om hem weer op te laden.
Betere rijeigenschappen
Volvo belooft voor de C30 Electronic betere rijeigenschappen dan van de normale C30. Dat komt door de plaatsing van de accu’s waardoor de gewichtsverdeling beter is. En inderdaad: de C30 Electric ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg. Ook in snel genomen bochten blijft de carrosserie mooi stabiel. Bovendien voelt de Volvo lichtvoetig aan. Een heerlijk wagentje om vlot mee te rijden. Niet voor niets ontving de C30 Electric op de Michelin Challenge Bibendum – een jaarlijks duurzaamheidsevenement waar bedrijven hun groene producten showen – een prijs voor zijn rijeigenschappen. Onze passagier Annelie Gustavsson vertelt zichtbaar trots dat haar kindje hiermee de score van de Audi A3 e-tron evenaarde.
Betere voetgangersveiligheid
Behalve betere rijeigenschappen belooft Volvo ook een hoger veiligheidsniveau voor de C30 Electric in vergelijking tot elke andere C30. “Er is bijvoorbeeld meer afstand tussen de motorkap en de kleinere elektromotor wat leidt tot een betere voetgangersveiligheid”, aldus Annelie Gustavsson. “In totaal hebben we twaalf auto’s laten crashen, allemaal met een volledig opgeladen accu en zowel van voren als van achteren. De extra verstevigingen garanderen een veiligheid als van elke andere Volvo.”
V60 plug in-hybrid
De C30 Electric is voor Volvo meer dan een probeersel. Het ziet de elektrische auto als een belangrijk onderdeel van zijn strategie om tot minder CO2-uitstoot te komen. Een ander voorbeeld is de V60 plug in-hybrid. Die komt volgend jaar op de markt en is dan ook meteen beschikbaar voor particulieren.
Nog geen reacties