Rijden met de Hyundai ix35 FCEV (waterstof)
Groot, stil, comfortabel. De Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) laat geen middel onbenut om de bestuurder (en overige inzittenden te overtuigen). Aan de techniek en prestaties ligt het niet: die zijn er helemaal klaar voor, zo blijkt op een mooie herfstmiddag in de bollenstreek. Het wachten is nu vooral op tankstations met duurzaam geproduceerde en betaalbare waterstof.
Eerste 2 verkocht
Rijkswaterstaat ziet de Hyundai op waterstof wel zitten en kocht meteen 2 exemplaren. Da’s niet zo heel gek: om de hoek van het Rijkswaterstaat-kantoor in Rhoon ligt het eerste openbare tankstation voor waterstof van Nederland. Kort na de zomer werd het in gebruik genomen. De bouw ervan kostte 2,5 miljoen euro. Het Franse bedrijf Air Liquide zette het station neer (met 1 miljoen euro subsidie) en belooft een compleet Europees netwerk. Goed nieuws dus: er zijn auto’s, er komen tankstations.
600 kilometer bereik
Er zijn voor Rijkswaterstaat nu al weinig praktische hobbels in het dagelijks gebruik van de ix35 FCEV. De Hyundai rijdt zo’n 600 kilometer op 5,6 kilo waterstof (NEDC). Dat zal in de praktijk neerkomen op 400 tot 500 kilometer. Gelijk elke andere elektrisch aangedreven auto rijdt hij bijzonder soepel, stil en makkelijk. Het gewicht, de ruimte en hoge zitpositie zorgen voor prettig comfort. Hier kun je gewoon uren achtereen mee rijden. Is de tank leeg, dan is vullen een kwestie van enkele minuten.
Simpel systeem
De waterstoftechniek maakt hem iets zwaarder dan de versie met gewone verbrandingsmotor, in de praktijk is dat niet echt merkbaar. Het rijden zelf is wel een belevenis. Enerzijds omdat de auto geluidloos over de snelweg rolt en anderzijds omdat een kleine hightech energiefabriek permanent draait om “ter plekke” stroom te maken leveren. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit en water met behulp van zuurstof uit de buitenlucht.
Het is in de basis een simpel systeem, maar om het hele proces goed te reguleren komt er een ongelooflijke bak techniek bij kijken. Van hogedruktanks voor het waterstof tot membranen van edelmetaal waar het proces van elektriciteitsproductie plaatsvindt. Ook aan boord: een 24 kWh lithiumion-accu. Die werkt als een energiebuffer tussen de brandstofcel en de motor/generator. Het verklaart ook waarom de auto op dit moment nogal wat kost.
De Hyundai vertelt hoe groot de voorraad waterstof is en hoeveel kilometer er nog gereden kan worden. Op een groot scherm kun je perfect volgen hoe de energiestromen lopen. Bij uitrollen en afremmen genereert hij zelf stroom.
[parallex id=”1″]
12 euro per kilo
Het navigatiesysteem komt van de gewone ix35 en laat netjes zien waar je allemaal benzine en diesel kunt tanken. Maar wie de tank met waterstof wil vullen, moet dus naar Rhoon. Waterstof tanken is vergelijkbaar met het tanken van gas. Slang erop klemmen, knop indrukken en klaar. Het kost 12 euro per kilo (10 euro exclusief BTW) waarmee de auto zo’n 100 kilometer kan rijden. Deze prijs is – foei – een afspraak die de producenten met elkaar hebben gemaakt. Hierdoor liggen de energiekosten per kilometer een beetje in de buurt van diesel/benzine.
Gemaakt van aardgas
De waterstof voor het station in Rhoon wordt gemaakt van aardgas. Er blijft daarbij CO2 over en de productie vergt energie wat nog eens extra CO2-uitstoot oplevert. Duurzaam is niet echt een passende omschrijving voor het proces. In potentie, zo belooft Air Liquide, kan de waterstof duurzaam geproduceerd worden. In 2020 is 50% van de waterstofproductie duurzaam, waarbij Air Liquide ook aardgas meerekent waarvan de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen. Net als bij reguliere elektrische auto’s bepaalt de hele keten van energieproductie en opslag wat uiteindelijke de milieuprestatie per kilometer is.
En dus…
Aan de Hyundai en de techniek ligt het niet: die is anno 2014 ready to go. De auto rijdt voortreffelijk. De ix35 FCEV is een voorloper van een versie die in grotere aantallen gemaakt wordt. Nu staat hij voor 175.000 euro (of 138.250 excl. BTW) in de prijslijsten. De bedoeling is over een handvol jaren de waterstofauto in prijs en gebruikskosten kan concurreren met gewone auto’s.
Nog geen reacties