Rijden met de elektrische Nissan e-NV200
En waar gaat het om bij bestelauto’s? Precies: kosten per kilometer en transportcapaciteiten. Nissan mengt zich met de elektrische e-NV200 in de strijd zet in op geruisloos, comfortabel en emissievrij rijden. Zonder in te leveren op de beide andere onderdelen. Al is daarvoor wel een subsidieduwtje in de rug nodig.
Een goed begin is het halve werk: de eerste exemplaren van de elektrische Nissan e-NV200 zoemen al door Nederland. De auto heeft de aandrijftechniek van de Leaf personenauto weggewerkt in de verpakking van de NV200 besteller. De grootste troeven: veel laadruimte (4.200 liter – 2 europallets), 795 kilo laadvermogen, ronduit geweldig rijcomfort en een paar cent energiekosten per kilometer.
Qua ruimte en laadvermogen scoort de elektrische besteller gelijk aan de NV200 (benzine/diesel). De accu heeft Nissan namelijk in de bodem weggewerkt: kost geen ruimte en zorgt voor prima rijstabiliteit.
Kostenplaatje
Dan komen we al snel bij het kostenplaatje. Dat ligt best ingewikkeld. Want de uiteindelijke aanschafprijs varieert per gemeente en gebruiksbestemming. Rotterdam of Amsterdam bieden kopers 5.000 euro subsidie en voor elektrische bestellers en taxi’s geldt ook een landelijke subsidie.
De prijzen van de e-NV200 beginnen bij 16.933,88 exclusief de BTW en exclusief accu. Da’s aardig wat duurder dan de uitvoering op diesel/benzine (vanaf 12.575). Sommige gebruikers krijgen 5.000 euro subsidie en dan is de e-NV200 qua aanschafprijs in het voordeel. En sommige gemeentes geven ook nog eens 5.000 euro subsidie. Dan kost de e-NV200 ineens maar 6.933,88 euro. Dan heb je nog wel te maken met accuhuur (vanaf 73 euro/maand). Wie de accu koopt moet minstens 25.370 (excl. BTW) afrekenen, bijna twee keer zoveel als de niet-elektrische versie. En dat vertaalt zich als vanzelf in een pittiger afschrijving (meer kosten per kilometer).
Stroomkosten en onderhoud
En dan de stroomkosten: die hangen af van het contract. Grootverbruikers lachen zich suf: 1 kWh voor pakweg 7 eurocent kosten… dan tij je 1 cent per kilometer! Een aardig gemiddelde is 20 cent per kWh. En dan kost een kilometer rijden 3 a 4 cent aan stroom. De onderhoudskosten liggen ook stukken lager: -40%.
Maar ja, kom maar eens uit deze rekenpuzzels als particulier, ondernemer of ZZP’er. Het is jongleren met veel variabelen (stroomtarief, accuhuur, landelijke subsidie, investeringsaftrek, lokale subsidieetc). En dan zijn er kosten zoals laadpunten plus installatie ervan, laadabonnementen en snelladen. Succes!
Rijden/gebruik
Aan de auto zelf ligt het zeker niet. Probeer eens een compacte besteller te vinden die even soepel en stil rijdt. Geen zeurende dieselronk, zware koppeling of onwillige pook. Zeker bij veel start/stopverkeer is dit een extreem prettige auto om te rijden. Alleen de eveneens elektrische Kangoo Z.E. van Renault biedt vergelijkbare prestaties.
De auto kan op papier zo’n 170 elektrische kilometers rijden. Vertaald naar de dagelijkse werkelijkheid zal dat 100-en-een-beetje kilometers zijn.Weinig? Nou ja, 1 op de 3 besteller rijd nooit meer dan 120 kilometer per dag.
Met deze auto mikt Nissan op stadsdistributie: de afstanden en snelheden zijn beperkt en de winst in luchtkwaliteit en minder geluid komen hier natuurlijk optimaal van pas.
[parallex id=”1″]
Conclusie
Gaat het om ruimte, dan ben je met de Nissan e-NV200 meer dan prima bediend. En hij scoort beter dan andere bestellers op het gebied van rijgemak, rijcomfort, rijgeluid en performance. En niet te vergeten: energiekosten per kilometer. Daar staat een straffe aanschafprijs tegenover. Verschillende regelingen maken dat dragelijk – maar dan moet de koper wel daarvoor in aanmerking komen. En de auto moet natuurlijk passen binnen het gebruiksprofiel, dus 100-120 km tussen de laadbeurten door rijden.
Nog geen reacties