Revolutionair: de elektrische Nissan die niet rijdt
De allernieuwste Nissan heeft geen stuur. Geen wielen. En ook geen motor. De levering start in september en de prijzen beginnen bij 4.000 euro, exclusief BTW. Hoe klinkt dat? Voor wie hem meteen wil bestellen, de naam ervan luidt: Nissan xStorage.
De xStorage staat symbool voor een revolutie. Want met dit product stapt Nissan in de markt voor energieopslag thuis. De autobouwer gaat zich bemoeien met energiebeheer. Sterker nog, Nissan zorgt dat we allemaal kunnen handelen in stroom.
10 kWh/dag
De Nissan-thuisaccu biedt een gemiddeld huishouden energie voor een halve dag. De accu kan 4,2 kWh elektriciteit opslaan, een Nederlands huishouden gebruikt gemiddeld rond de 10 kWh per dag (VS: 30 kWh). Overigens zal de Nissan xStorage niet direct een rol hebben als back-up batterij, daarvoor is de stroomlevering in Nederland “te goed”.
Groene stroom opslaan
Wat kunnen we wel met de xStorage? Huishoudens en bedrijven kunnen zo elektriciteit opslaan als het tarief laag is en deze stroom benutten wanneer het tarief (overdag) weer hoger is. Of nog mooier: wie zonnecellen heeft kan naast stroom terug leveren aan het net ook de eigen groene stroom opslaan. Het beheer gaat via een app – uiteraard.
Wij worden energiehandelaar
Dit is een eerste begin. Nissan voorziet een toekomst waarin energieproducenten regie (moeten) voeren over de productie en levering van stroom. Er komen grotere pieken en dalen in de stroomvraag – bijvoorbeeld door elektrische auto’s. Wie straks een overschot aan elektriciteit afneemt, kan in dat geval zelfs geld krijgen voor deze service. Wie op een ander moment helpt een stroomtekort op te vangen, kan ook een beloning verwachten. Nissan maakt van huishoudens een soort elektriciteitsbuffers en biedt ons, consumenten, een rol als energiehandelaar.
100.000 Nissan thuisaccu’s
Voor Nissan is het een even logische als belangrijke stap. De xStorage wordt gemaakt van oude LEAF-accu’s. Daarmee wordt het duurste onderdeel van de auto 1 op 1 hergebruikt. Elke LEAF levert 4 xStorages op van elk 12 accucellen. Gareth Dunsmore, verantwoordelijk voor de elektrische Nissans in Europe: ‘We willen komende 5 jaar 100.000 thuisaccu’s te plaatsen in Europa. In eerste instantie benutten we accu’s van gebruikte LEAFs. Ik verwacht dat we straks ook gewoon nieuwe accu’s gebruiken voor xStorage.’
Overigens test Nissan in Groot-Brittannië 100 auto’s die ook deze bufferfunctie bieden: ze kunnen stroom terug leveren aan het net als dat nodig is. Op die manier kunnen LEAF en e-NV200-rijders straks hun auto (althans de batterij ervan) koppelen aan het energienetwerk. En zelfs geld verdienen met opslaan en terug leveren. Het gaat om kleine hoeveelheden stroom (vanwege de actieradius).
Mobiliteit efficiënter en slimmer maken
Paul Willcox, de hoogste baas van Nissan Europe: ‘We staan als fabrikant voor enorme veranderingen. Er verandert van alles tegelijk. Met de elektrische LEAF hebben we 5 jaar geleden een belangrijke stap gezet. Nu lanceren we xStorage en straks leveren we zelfrijdende auto’s. We geven hiermee vorm aan de toekomst van mobiliteit.’
‘Alles draait om slimmere en efficiëntere maken mobiliteit. De druk op steden neemt toe, ook de druk op energiesystemen. We kijken nu hoe we gebouwen, auto’s, straten en energie op de beste manier laten samenwerken. Voor ons is xStorage een nieuwe stap in deze ontwikkelingen.’
Prijzen en levering Nissan xStorage
De xStorage is vanaf het najaar leverbaar in Europa. De verkoopprijs van 4.000 euro is inclusief omvormer en montage maar exclusief BTW. De fabrikant komt later met een versie waarop een zonnepaneel rechtstreeks is aan te sluiten (zonder energieverlies door omvormers).
De Nissan xStorage is ontwikkeld samen met Eaton dat de verkoop en installatie in Europa voor zijn rekening neemt. Eaton, leverancier van energietechnologie, heeft 1.000 vertegenwoordigers in 77 landen die allemaal samenwerken met installateurs.
Tesla PowerWall
Tesla levert met de PowerWall een vergelijkbaar product. Het systeem heeft meer capaciteit (6,4 kWh). Prijs ca. 7.000 euro bij Eneco.
Mercedes-Benz thuisbatterij
Ook Mercedes heeft een thuisaccu klaar. Die is met 2,5 kWh compacter, maar je kunt er 8 combineren in een pakket van maar liefst 20 kWh. De prijs in Amerika ligt ruim boven de grotere Tesla-accu: 9.000-10.000 dollar. De Duitse fabrikant geeft aan dat de thuisaccu ook in Nederland leverbaar wordt.
Nog geen reacties