Restwaarde elektrische auto ‘redelijk gunstig’
Is een gebruikte hybride- of elektrische auto nog wel wat waard? De restwaarde valt mee: een Nissan Leaf uit 2011 is nog 12.800 euro waard en een Ampera uit hetzelfde jaar 18.400 euro. De allereerste EV’s uit 2010 staan voor 8.800 euro in de tabellen. Dat blijkt uit cijfers van Autotelex – zo’n beetje de bijbel voor autobedrijven en de leasewereld. Desalniettemin is de afschrijving stevig.
In het eerste jaar verliest een hybride of elektrische auto 25 tot 35 % van de waarde. Dat is overigens niet veel anders dan bij reguliere modellen op benzine of diesel. “Bij veel modellen zien we de marktwaarde in het eerste jaar ook met een dergelijk percentage afnemen”, aldus Michel van Roon, directeur van CRM Automotive Retail, een marktadviseur met roots in used car management en marketing. “Er tekent zich een redelijk behoud van waarde af, omdat de prijzen van de batterijen dalen. De vervangingskosten liggen lager, dus is de auto aantrekkelijker voor occasionkopers. Die ontwikkeling zet naar verwachting door. En autofabrikanten doen er zelf alles aan om de marktwaarde van auto’s met alternatieve aandrijving interessant te houden. Dat bevordert de remarketing.”
Plug-in interessant
Op dit moment zijn met name hybride- en plug-inhybrides interessant voor export. “Er zijn landen waar de overheid subsidie geeft op occasions met een lage CO2-uitstoot”, aldus Joost Klaren van Autotelex. “Rusland heeft een sterke subsidieregeling en we zien dat veel gebruikte hybrides die kant op gaan.” Daar komt bij dat taxichauffeurs in Moskou alleen nog een vergunning krijgen als ze met een hybride-auto rijden.
Wegenbelasting
De invoering van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2016 voor auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km zet de restwaarde mogelijk wel onder druk. Klaren: “Dat het niet gunstig is, is wel duidelijk. We zien het nu al voor hybrides als de Honda Civic en Toyota Prius, waarvoor per 1 januari 2014 motorrijtuigenbelasting wordt geheven. De 125 kg die de overheid aftrekt van het totaalgewicht is te weinig om het extra gewicht te compenseren.”
Bron: magazine Dealerbusiness van BOVAG
Effect of American ginseng Panax quinquefolius L pastillas priligy en mexico The Tribeca office of Weill Cornell CRM is a hidden gem