ZERAuto test Renault Twizy: volop pret vanaf 120 euro/maand
Plus en minpunten
Om eerlijk te zijn, het is zeker niet alleen hiep hiep hoera achter het stuur van de Twizy. Zo, dat is eruit. Om te beginnen was het afgelopen periode koud – ´s ochtends een graad of 7. Dat merk je wel: een dikke jas en handschoenen helpen, maar je zit stil en de auto heeft nu eenmaal geen zijruiten. Nog iets anders om over na te denken: iedere grappenmaker kan de verlichting van de Twizy aanzetten. Dus nog los van het feit dat de auto vrij toegankelijk is (al kies je voor de fraaie schaardeuren, ze kunnen niet op slot) kan elke lolbroek een gat slaan in je stroomvoorraad. De handrem is wel beveiligd: gaat alleen los als het contact aanstaat.
Twizy: Zo kan het ook
Goed, het zijn kleine hobbels die het nieuwe concept van Renault niet minder aantrekkelijk maken. Hij rijdt echt leuk! Als je zestig kilometer per uur zoeft, heb je het gevoel alsof je minstens twee keer zo hard gaat. De Tiwzy stuurt mooi strak, is lekker sportief geveerd en de voorstoel, weliswaar zonder verstelbare rugleuning, zit ronduit prima. Is de LEAF van Nissan eigenlijk een auto waar zoveel mogelijk aan toegevoegd is, zoals navigatie, achteruitrijcamera, iPhone-bediening, enzovoort, de Twizy is precies het tegenovergestelde: alles wat niet noodzakelijk is, zit er ook niet op. Zo kan het ook en de lol is er niet minder om.
Bereik in de praktijk
De accu in de bodem weegt 100 kilo. Hij ligt precies in het midden onder de twee stoelen die achter elkaar zijn opgesteld. Het resultaat is een perfecte wegligging. De capaciteit van 6,1 kWh betekent een laadduur van 3,5 uur via de klassieke stekker met randaarde (230 Volt, 8 Ampére). Handig is het 3,0 meter lange spiraalsnoer dat is weggestopt in de neus van de auto. Zelden was inpluggen makkelijker. Wat is het bereik in de praktijk? Wij komen op 70 tot 80 km. De 13 kW-motor met 57 Nm (Nissan LEAF: 80 kW/280 Nm) is toereikend. Je hebt wel de neiging het pedaal steeds flink in te trappen, zodat je al snel een racy-rijstijl hebt. Dat vreet natuurlijk stroom. Al is dat relatief: 80 km op 6 kWh, da’s een ongelooflijk nette 0,075 kWh/km.
Stadswonder
Eigenlijk is bereik nauwelijks een probleem: de Twizy is geen afstandsmachine. Je gaat er niet dagelijks mee van Amsterdam naar Utrecht. Bijvoorbeeld omdat je met 80 km/u op de snelweg weinig te zoeken hebt. Het snelheidsverschil met het overige verkeer is te groot en de herrie is overdonderend. Niet leuk dus, helemaal niet als het regent en het vuile water door het interieur stuift. De Twizy is de machine voor de korte ritjes in en om je woonplaats. Eigenlijk kan er van alles met de Twizy. Wie hem voor de deur heeft staan, gaat vanzelf allerlei gebruiksmomenten zien. Het is geen vervanger van een gezinsauto, maar hij is perfect voor al die ritjes waar een auto ‘te veel’ is.
Twee versies
De Twizy (80 km/u versie) is er vanaf 7.690 euro. De deuren zijn echt nodig en kosten 590 euro extra. Al met al ga je richting de 8.500 euro, waar dan nog minimaal 50 euro accuhuur per maand bij komt. Rente, afschrijving, accuhuur, verzekering, onderhoud, elektriciteit: reken op 250 euro per maand. Geen schokkende bedragen – maar de Twizy is geen vervanger, maar een aanvulling van een wagenpark. Dus zijn het extra. Maar goed, voor dat geld heb je echt wel een leuk ding voor de deur. Hij maakt je vrolijk, alleen al als hem ziet staan, geeft het een goed gevoel. Instappen langs die stoere omhoog draaiende deuren, contact aan en karren maar!
120 euro/maand
Trouwens, misschien kun je hem via je werkgever ‘rijden’. Dan wordt de rekensom boeiend. De BTW gaat eraf, hou je 200 euro per maand over. Als je die aan je werkgever betaalt door verlaging van je brutosalaris, kost de Twizy je netto nog geen 120 euro per maand. Fiscale bijtelling is er niet, de stroomkosten zijn minimaal, 1,20 euro per volle accu. Het is maar een idee.
Nog geen reacties