Record Outlander PHEV, langste ev-rally, acht i8’s afgeleverd
Bereik, veiligheid, records en primeurs: het ev-nieuws van de afgelopen week moeten we voor het grootste deel importeren uit Duitsland, België en Zwitserland. Zoals 830 kilometer zonder tanken en opladen rijden in een Outlander PHEV.
Uit het Zwitserse Härkingen vertrok Felix Egolf (what’s in a name?) in een plug-in Mitsubishi Outlander. Hij reed 830 kilometer zonder tanken en opladen naar de Europese phev-hoofdstad Amsterdam. Na de rit werd er iets meer dan 45 liter getankt. Het verbruik kwam daarmee op 5,44 liter per 100 kilometer.
492 elektrische voertuigen
De langste ev-rally, de WAVE 2014, is deze week gestart bij het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Er gingen 492 elektrische voertuigen over de startstreep, wat meteen de langste ev-parade ooit is. De deelnemers leggen in negen dagen zo’n achttienhonderd kilometer af. De finish is op 8 juni in Luzern, Zwitserland. Het doel van de rally is te demonsteren dat elektrisch aangedreven voertuigen een goed alternatief zijn voor auto’s met een verbrandingsmotor.
Acht stuks BMW i8
Vrolijke gezichten deze week in Duitsland: de eerste serie van acht plug-in hybride BMW’s i8 is aan klanten uitgereikt. Dat zijn niet zomaar rijders, maar mensen met aanzien en ruim toegang tot de media. Zoals presentator Thomas Gottschalk en acteur Thomas Kretschmann.
Twizy in EuroNCAP
Er gelden geen verplichte crashtests voor microvoertuigen (zware quad, gekeurd als personenauto), zoals de elektrische Renault Twizy en de eveneens elektrische Tazzari Zero. EuroNCAP, de instantie die de botsveiligheid onderzoekt, besloot ze toch eens te testen. En erg tevreden zijn de onderzoekers niet. Ze stellen dat inzittenden van een Twizy bij een botsing een verhoogde kans op nekletsel hebben. Bij de Tazzari brak de veiligheidsgordel af. De organisatie stelt dat dit type voertuigen minder veilig is dan personenauto’s. Dat zal de meeste mensen ook wel duidelijk zijn zonder kostbare crashtest.
Nog geen reacties