Reclame Opel Ampera misleidend
Elektrische aandrijving
De Opel Ampera is voorzien van elektrische aandrijving en kan circa 80 kilometer volledig elektrisch rijden. Hierna schakelt automatisch de range-extender in, een benzinemotor die als generator fungeert en de elektromotor ondersteunt. De RCC valt over een advertentie met daarin de zinsnede ‘Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km’. Volgens de commissie wekt Opel door die twee eigenschappen te combineren bij de gemiddelde consument de indruk dat ‘de elektrisch aangedreven Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft om 500 kilometer te kunnen rijden’. Die indruk wordt versterkt door de auto neer te zetten als ‘dé elektrische auto die je verder brengt’ en als ‘één van de echte pioniers die verder gaat dan alle anderen’.
Wijzigingen reclamecampagne
Door dit misleidend beeld bestaat de kans dat consumenten de auto kopen op basis van de aanname dat de Ampera 500 km zonder benzine kan rijden. Opel vindt de reclame zelf allesbehalve misleidend. De juridische afdeling van het Duitse merk, onderdeel van het Amerikaanse General Motors, gaf voorafgaand aan de uitspraak van de RCC aan dat de Ampera wel degelijk tot de categorie van elektrische auto’s wordt gerekend én een rijbereik heeft van 500 kilomter. De commissie besliste uiteindelijk anders. Opel geeft aan zich neer te leggen bij de uitspraak en naar aanleiding daarvan de reclameboodschap in Nederland aan te passen. Opel weet nog niet zeker of zij ook voor andere Europese landen wijzigingen in de campagne aanbrengen.
Succesvol
De Nederlandse reclamecampagne van de Ampera was in ieder geval zeer succesvol voor Opel. Van de elektrische auto met range extender zijn het afgelopen jaar 1.926 stuks verkocht. Daarmee is de auto de absolute verkooptopper onder de elektrisch aangedreven auto’s.
Nog geen reacties