RAK e van Opel komt in 2016
Elektro-Opel
Het hoofd van productontwikkeling bij Opel is Rita Frost. Zij vertelt: ‘Tijdens de ontwikkeling van de 1 euro-auto hebben we gekeken naar verschillende samenstellingen: 1 of 2 zitplaatsen en 3 of 4 wielen.’ De auto van Opel is bedoeld als hip stadsvoertuig. Hij wordt ook wel one euro genoemd. Deze naam is afgeleid van de energiekosten per 100 kilometer: 1 euro. In ons land koop je daarvoor circa 5 kWh – wat exact overeenkomt met de accucapaciteit van de elektro-Opel. Het verbruik komt dus op 0,05 kWh/km. Weinig? Dat is ongeveer een derde van wat bijvoorbeeld een Nissan LEAF gebruikt (NEDC). De Opel weegt dan ook maar 380 kilo.
Frost denkt dat we 11.000 euro moeten afrekenen voor de 1 euro-auto. Haar hoogste baas van General Motors Europe verwacht dat het voor veel minder kan. Nick Reilly denkt eerder aan een bedrag van zo’n 8.500 euro.
Begin 2012 brengt Renault een elektrische tweezitter uit, de Twizy Z.E. Die is er vanaf 7.690 euro (excl. huur van de accu). Nissan komt ook volgend jaar met een elektrische stadsauto. Maar goed, technisch gezien is de smart ed de eerste echte, elektrische tweezitter voor stadsgebruik.
Nog geen reacties