Praktijkonderzoek: 50.000 km jaar is prima te rijden met elektrische auto
Harm-Jan Idema hield wekenlang exact bij hoeveel hij reed en hoe lang alle ritten waren. Vervolgens rekende hij door of hij die kilometers ook elektrisch kan rijden. Zijn voornaamste conclusie: met een 30 kWh-accu kan ik alles rijden wat ik wil. Dus met een auto als de Nissan LEAF, BMW i3 (nieuwe accu) en Volkswagen e-Golf (nieuwe accu) kan Harm-Jan perfect uit de voeten.
De drie inzichten voor veelrijders die elektrisch willen rijden
Mijn volgende auto is elektrisch. Om gevoel te krijgen wat een minimaal wenselijke capaciteit van de batterij zou moeten zijn heb ik mijn ritten bijgehouden. Gedurende een periode van 10 weken noteerde ik de afstand van elke rit die ik maakte. Daarbij noteerde ik ook of een laadpunt aanwezig is en of deze vrij of bezet was.
Een analyse van deze data levert waardevolle inzichten op. Mijn conclusie: voor een veel rijder als ik (ca. 50.000 km per jaar met lange afstanden in Nederland en België) is een batterijcapaciteit van 25 tot 30 kWh al voldoende om 80 tot 90% van mijn ritten zonder ‘gedoe’ af te leggen. Om maximaal comfortabel te rijden is meer nodig: bij een batterij vanaf 50 kWh lukt het om alle ritten, op enkele uitzonderingen na, te maken onder het mom ‘laden als je stopt in plaats van stoppen om te tanken’. Graag deel ik mijn drie inzichten vanuit deze data.
1. Voor veel ritten minder dan 25 kWh nodig
2. Weinig gedoe vanaf 40 kWh
3. Eén keer in de maand snelladen volstaat bij een Tesla Model 3 of Chrevolet Bolt (Opel Ampera-E)
Lees hier zijn hele verslag
Nog geen reacties