Polestar Precept in 40 highlights
Polestar Precept: deze details wist je nog niet
De Polestar Precept is niet alleen een spectaculaire conceptcar, maar toont ook de toekomstvisie van Polestar op het gebied van duurzame interieurmaterialen, hightech HMI en design. Na de digitale onthulling in februari 2020 geeft Polestar nu extra details over deze opvallende conceptcar vrij.
De naam
De naam “Precept” werd gekozen om de rol van de concept car te benadrukken bij het uiteenzetten van de intenties van Polestar. De Precept is een manifest van hetgeen Polestar gaat brengen in de toekomst. De auto is een belangrijke mijlpaal voor Polestar als een op zichzelf staand merk, met een unieke designfilosofie die stevig verankerd is in de merkwaarden: puur, vooruitstrevend en performance.
De designrichting
“Mensen vragen me vaak over de toekomst van Polestar, en natuurlijk laten we onze toekomstige modellen nog even niet zien”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “De Precept toont waar we naartoe gaan – onze ontwerprichting, onze ambities over duurzaamheid en de geweldige digitale gebruikerservaring die onze toekomstige modellen zullen bieden. De Precept toont onze toekomst, niet als een mooie droom of iets uit een sciencefictionfilm. Dit is onze realiteit die komen gaat”.
Polestar Precept in 40 highlights
HIGHLIGHT 1: Het interieur van de Precept laat zien hoe high-tech en duurzame materialen kunnen worden toegepast voor een nieuwe designtaal voor luxe modellen
HIGHLIGHT 2: Het veganistische interieur, dat voor een groot deel uit gerecyclede materialen bestaat, toont een volgende stap van de toepassing van veganistische interieurmaterialen in de Polestar 2
HIGHLIGHT 3: Polestar werkt samen met Bcomp voor de toepassing van op vlas gebaseerde composieten die veel nieuwe plastic onderdelen vervangen
HIGHLIGHT 4: Composiet materiaal vermindert het gewicht van interieuronderdelen met 50% en het gebruik van plastic met 80%
HIGHLIGHT 5: De gepatenteerde powerRibs-technologie van Bcomp is geïnspireerd op bladnerven en biedt stijfheid bij een laag gewicht
HIGHLIGHT 6: Bcomp’s ampliTex composietmateriaal is versterkt door de powerRibs om sterke en stijve componenten te creëren die trillingen tot 250% kunnen verminderen en beter presteren tijdens een botsing
HIGHLIGHT 7: De stoelbekleding is 3D-geweven met één draad van 100% gerecyclede PET en is precies op maat gemaakt zonder afval of uitsnijdingen
HIGHLIGHT 8: Hergebruikte plastic flessen worden ook gebruikt voor de 100% gerecyclede hemelbekleding
HIGHLIGHT 9: De ECONYL-tapijten zijn geweven van Nylon 6, gewonnen uit teruggewonnen visnetten
HIGHLIGHT 10: Afval en gerecyclede kurken uit de wijnindustrie worden verwerkt tot vinyl op kurkbasis voor zitkussens en hoofdsteunen
HIGHLIGHT 11: Grote 15-inch digitale interface herkent de bestuurder bij het naderen, met persoonlijke instellingen en content via de Polestar Digital Key
HIGHLIGHT 12: Google Assistant evolueert met geavanceerde spraaktechnologie in meer talen, met betere lokale dialectinterpretatie en een meer gepersonaliseerde gebruikerservaring
HIGHLIGHT 13: Videostreamingdiensten beschikbaar wanneer geparkeerd of tijdens laden
HIGHLIGHT 14: Naderingssensoren passen aan wat er op het scherm wordt weergegeven, afhankelijk van waar de hand van de gebruiker wordt geplaatst – de helderheid van het scherm en de scherminhoud worden aangepast aan bewegingen en de behoefte aan meer of minder informatie, afhankelijk van wat de gebruiker doet
HIGHLIGHT 15: Met eye-tracking kan de auto de blik van de bestuurder volgen en de inhoud van het scherm aanpassen – compacter en gedetailleerder wanneer de bestuurder op het scherm is gericht, en grotere, helderdere, essentiële informatie wanneer de bestuurder op de weg is gericht
HIGHLIGHT 16: Google Maps en assistentiesystemen zijn geïntegreerd in één systeem voor veiligere manoeuvres en nauwkeurigere voorspellingen op basis van verkeersomstandigheden, en worden samen weergegeven in één gecombineerde graphic op het display
HIGHLIGHT 17: Een duidelijke richting voor het design van Polestar, gekenmerkt door ingetogen doch krachtige oppervlakken en aerodynamische efficiëntie
HIGHLIGHT 18: Het design van Polestar evolueert om duurzaamheid en technologie als inspiratiebron te nemen in plaats van terug te kijken naar het gebruikelijke
HIGHLIGHT 19: De geïntegreerde voorvleugel versnelt de luchtstroom over de lange motorkap. Hierdoor verbetert de aerodynamische efficiëntie en daarmee het bereik van de auto.
HIGHLIGHT 20: Luchtkanalen achter de voorwielen laten de lucht via de wielkasten stromen en dragen zo bij aan een betere aërodynamica langs de zijkant van de auto
HIGHLIGHT 21: 22-inch wielen zijn gesmeed en voorzien van aerodynamische inzetstukken
HIGHLIGHT 22: Thor’s hammer koplampsignatuur nu gesplitst langs de horizontale rand, een evolutie van de signatuur in een meer robotachtige, Polestar-stijl
HIGHLIGHT 23: Welkomst- en afscheidsbegroetingen van de verlichting zijn geïnspireerd op de astronomie, te beginnen met een lichtflits vanuit het midden van de auto die naar buiten straalt
HIGHLIGHT 24: De Precept heeft geen traditionele grille, maar een Polestar SmartZone, waarmee hij niet ademt, maar kan zien. Het onderdeel dat ooit lucht naar radiatoren en de verbrandingsmotor leidde is vervangen door een transparant paneel met intelligente hardware zoals twee radarsensoren en een high-definition camera.
HIGHLIGHT 25: Additionele SmartZones aan weerszijden van de auto met extra rijassistentiesensoren
HIGHLIGHT 26: Op het dak is een LIDAR-pod gepositioneerd voor superieur zicht voor toekomstige geavanceerde rijtechnologie
HIGHLIGHT 27: Samenspel tussen hoogglans en matte oppervlakken in één kleur of afwisselende materialen, geen chroom-toepassingen
HIGHLIGHT 28: Sensor- en verlichtingstechnologieën, evenals hightech materialen dienen als een nieuwe set premium details die afstand nemen van stereotypen zoals chroom, leer en hout
HIGHLIGHT 29: De graphics zijn minimalistisch en precies, op de Polestar-manier
HIGHLIGHT 30: LED-zijmarkeringen op de C-stijlen geven de laadstatus aan
HIGHLIGHT 31: Frontsplitter, dorpels en delen van achterbumper in Bcomp natuurlijk composiet
HIGHLIGHT 32: Verzonken deurgrepen en ruiten – voor een optimale luchtstroom
HIGHLIGHT 33: Deuren gaan wijd open voor gemakkelijke toegang; achterdeuren scharnieren aan de achterzijde
HIGHLIGHT 34: Lange wielbasis biedt plaats aan een hoge accucapaciteit en zorgt voor veel binnenruimte ondanks de lage daklijn – de accu’s zijn doelbewust onder de bodem geplaatst voor een optimale benutting van de interieurruimte, net als bij de Polestar 2
HIGHLIGHT 35: Beenruimte en hoofdruimte achterin kregen hoge prioriteit en zijn vergelijkbaar met die van grotere luxe reisauto’s. Achterpassagiers hebben een panoramisch uitzicht
HIGHLIGHT 36: Tussen de hoofdsteunen op de achterbank zweeft het logo van Polestar holografisch in een massief stuk Zweeds kristal. Een inscriptie op het kristal toont de exacte astronomische positie van de poolster
HIGHLIGHT 37: De achterzijde van de Precept is voorzien van nauwkeurige en geometrische verlichting in zachte, sculpturale vormen
HIGHLIGHT 38: Door het ontbreken van een achterruit kan de traditionele achterste dakbalk verder naar achteren worden verplaatst voor een extra groot glazen dak uit één stuk, nog meer hoofdruimte en een grotere, diepere achterklepopening met scharnieren aan het dak
HIGHLIGHT 39: Camera’s aan de achter- en zijkanten voeden de digitale binnenspiegels
HIGHLIGHT 40: Achterlichten over de volledige breedte, met verticale luchtlamellen completeren het aerodynamische ontwerp
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?
Zeer mooie auto. Alleen achterlichten en achterkant zijn te hoekig helaas, doet toch afbreuk aan het ontwerp.
Glazen dak lijkt me een broeikas, bovendien gevaarlijk omdat zonlicht je kan verblinden. Lijkt mij heel irritant. Waarom geen zonnepanelen daar?
Maar goed op weg met dit concept.