Polestar gaat voor eco, traditionele plastics zijn old school
Kurk, gerecycled garen, PET-flessen, veel is bruikbaar
Polestar profileert zichzelf graag als een duurzaam merk. De dochteronderneming van Volvo gebruikt om die reden gerecyclede en recyclebare materialen voor auto-interieurs. Polestar spreekt nu over powerRibs en ampliTex-technologieën van Bcomp, maar wat is dat precies?
Vlas
Met behulp van powerRibs en ampliTex kan Polestar lichte en veilige interieurpanelen maken voor toekomstige productiemodellen van Polestar. Het zijn composieten die bestaan uit vlas, dat verschilt van veel andere biomaterialen omdat het ideaal is voor gebruik in gewasrotatieprogramma’s zonder negatieve impact op de voedselproductie.
Lichter en sterker
De materialen van Bcomp zijn niet alleen tot wel 50 procent lichter dan traditionele plastics, maar ook sterker. Het gebruik van plastics als grondstof wordt door Bcomp tot zelfs 80 procent gereduceerd.
PET-flessen
Polestar poogt 3D-geweven materiaal, bekend uit de mode- en schoenenindustrie, te gebruiken voor de bekleding van stoelen. Zo kan de fabrikant het gebruik van gerecyclede materiaalbronnen bevorderen en de hoeveelheid restafval verminderen. Een enkele draad wordt gebruikt om een driedimensionaal individueel component in zijn geheel te produceren. Het basismateriaal daarvoor is 100% gerecycled garen dat is gemaakt van gebruikte PET-flessen. Restafval wordt tijdens het productieproces gereduceerd tot een minimum, omdat het materiaal exact op maat wordt gemaakt zonder afsnijdingen.
Kurk
De wijn- en visindustrie kunnen ook bijdragen aan de transitie van Polestar naar volledige circulaire duurzaamheid, waarbij kurk en visnetten worden gerecycled en verwerkt in auto-interieurs. Afvalmateriaal van het kurkproductieproces en zelfs hele kurken kunnen worden geïntegreerd in interieuronderdelen van PVC. Gerecycled Nylon 6, gemaakt van oude visnetten, kan worden omgezet in geweven tapijten en wordt ingezameld via een internationaal netwerk om dit materiaal oneindig te kunnen regenereren.
Mooie uitdaging
“Belangrijk is dat we met deze nieuwe materialen geen concessies hoeven te doen aan design en luxe”, zegt Maximilian Missoni, hoofd Design bij Polestar. “Ze stellen ons juist in staat om ons design en de interieurafwerking naar een nog hoger plan te tillen. Het werken met deze materialen is een mooie uitdaging en geeft een nieuwe betekenis aan ons interieurontwerp.”
Dat zal lekker zweten die plastic bekleding van petflessen.
Lijkt mij voor een auto van deze prijsklasse niet bevorderlijk voor de verkoopcijfers.