“Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk”
Polestar 1 komt alleen als coupé
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Aan het te wachten op een cabriovariant van de Polestar 1? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Robert Wassmur, Head of Powertrain development bij Polestar, legt in een exclusief interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl uit waarom een Polestar 1 Convertible onrealistisch is.
Gelimiteerde plug-in hybride GT
De Polestar 1 is een op 1.500 exemplaren gelimiteerde plug-in hybride GT met een systeemvermogen van 609 pk en 1.000 Nm aan trekkracht. In Nederland kost ie 159.500 euro. Geen koopje dus, maar wel steengoed, zo kun je lezen én zien in ons uitgebreide testverslag.
Complexe aandrijflijn
“Door de complexe aandrijflijn, het materiaalgebruik en andere keuzes die we gemaakt hebben, is het technisch onmogelijk om een cabriovariant van de Polestar 1 te introduceren”, zegt Wassmur.
2+2-interieuropstelling
“De Polestar 1 is bijvoorbeeld een 2+2, die interieuropstelling wilden we per se hebben om er nu kinderen kleiner dan 1,45 meter achterin kunnen zitten. Bovendien kan de achterbank ook dienen als extra bagageruimte. Door die 2+2-interieuropstelling is het lastig om een cabrioversie te realiseren.”
Meer factoren van invloed
Wassmur vervolgt: “Er zijn nog meer factoren. De Polestar 1 heeft namelijk drie accupakketten, geplaatst in een T-vorm. Onder de middentunnel ligt een accupakket en er liggen nog twee accu’s achter de achterbank bovenop de achteras, samen goed voor 34 kWh en 125 kilometer elektrische range volgens de WLTP-testnorm. Die accu’s nemen ruimte in beslag waardoor er eigenlijk geen ruimte meer is om een cabriodak op te vouwen in de ruimte die nog over is. Om die reden komen we alleen met een Polestar 1 coupé. Alle ruimte die beschikbaar is binnen het ontwerp is gebruikt voor het onderbrengen van componenten van de aandrijflijn. Er is simpelweg geen ruimte meer voor een cabriodakinstallatie.”
Nog geen reacties