‘Plug-in hybride stuk minder zuinig’
Opel Ampera
Consumenten die via Arval rijden in de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota, halen het voorgespiegelde extreem lage verbruik bij lange na niet. De Toyota zou 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken, de Ampera en de Volt nóg minder: 1,6 liter. Omgerekend is dat een verbruik van 1 op 62,5. Voor het gros van de gebruikers blijkt dat niet haalbaar. Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.
Leasemaatschappij Arval
Dick Bakker is commercieel directeur van leasemaatschappij Arval en erg geschrokken van de verbruikscijfers: “Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten. Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius-plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver.”
Verbruiksnorm bijstellen
Bakker steekt overigens de hand wel in eigen boezem als het gaat om de verwachtingen omtrent de verbruiksnorm. “In de toekomst zullen we de verwachting rondom de verbruiksnorm van plug-in hybride moeten bijstellen, dat hebben we verkeerd ingeschat. Ook gaan we beter letten op wie we een elektrische auto aanbieden. Een vertegenwoordiger die dagelijks een rondje Ijsselmeer rijdt is gewoonweg niet geschikt voor een Opel Ampera. Die kan beter een brandstofauto gaan rijden.”
Arval informeert rijders elk kwartaal over de verbruikscijfers. Er is dus wel degelijk geprobeerd om de mindset te veranderen, helaas zonder al te veel succes. Bakker: “We geven elektrisch rijders tips over hoe zij zuiniger kunnen rijden en waar ze kunnen opladen. Die tips slaan niet bij iedereen aan. Zo is er een Ampera-rijder die een gemiddeld benzineverbruik van 7,8 liter per 100 kilometer scoort. Dat is nog niet eens 1 op 13, dan hoor je echt niet in zo’n auto thuis. In dit geval kan ik me voorstellen dat werkgevers de meerkosten doorberekenen aan de werknemer.”
Fiscale voordelen
De plug-in hybrides zijn vooral vanwege de voordelige fiscale regelingen van de overheid populair onder leaserijders. Geen aanschafbelasting (BPM), nul procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen diverse gemeenten duizenden euro’s aanschafsubsidie per auto uit. Bakker: “De kans is aanwezig dat deze financiële voordelen eerder worden afgeschaft, zeker in het kader van de huidige bezuinigingen. De gevolgen daarvan zijn voor leasemaatschappijen nog te overzien, slechts een klein percentage van onze vloot is elektrisch aangedreven. Voor de plug-in hybride of elektrische auto met range extender kan dat echter de doodsteek zijn. De fiscale voordelen zijn bepalend voor het verkoopsucces van bijvoorbeeld de Ampera.”
Nog geen reacties