Plug-in hybride Jaguar C-X75 haalt productie
F1 turbo-benzinemotor
De aankondiging van Jaguar is opvallend om dat de Britse fabrikant eerder meldde nog zeven jaar nodig te hebben voor de ontwikkeling van de aandrijftechniek. Jaguar wil de auto bouwen in samenwerking met het Williams F1 Team die onder meer lichtgewicht materialen en motortechniek levert voor de auto. Door de aandrijflijn nu te baseren op de 1,6-liter turbo-benzinemotor die het Williams F1 Team vo0or f1 sportauto’s ontwikkelt, verschijnt de plug-in hybride waarschijnlijk al in 2013 op de markt. Jaguar wil slechts 250 stuks van de lopende band laten rollen.
C-X75 Concept
Jaguar zet de micro-turbine-technologie niet helemaal aan de kant omdat de prestaties buitengewoon interessant zijn. In de conceptversie die in Parijs debuteerde fungeerde de gasturbines als generatoren om elektriciteit op te wekken voor vier 265 kW (195 pk) sterke direct aan de wielen gekoppelde elektromotoren. De Jaguar-ingenieurs hebben een lithiumion-accuakket gemonteerd dat volledig opgeladen een elektrische actieradius van 110 km mogelijk maakt. Op papier sprint deze auto in 3,4 seconden naar de 100 km/uur en op volle toeren haalt de concept C-X75 330 km/uur.
Productieversie
Net als de conceptversie moet de de versie met turbomotor dankzij toepassing van lichtgewicht materialen minder dan 1.400 kilo wegen. De 1,6-liter turbo-benzinemotor stuwt de C-X75 dankzij de elektro-ondersteuning in ongeveer drie seconden naar de 0-100 km/uur en op volle toeren haalt de sport-hybride 320 km/uur. De auto kan (mits de accu volledig opgeladen is) 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Jaguar voorspelt dat de C-X75 dankzij de hybride-aandrijftechniek en lichtgewicht carrosserie een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram/km produceert. Jaguar heeft al een prijs van 790.000 euro genoemd voor de plug-in hybride C-X75.
Nog geen reacties