Pike Research: ‘Europa moet kiezen voor eenduidig EV-beleid’
Betaalsysteem
In 2020 rijden er volgens Pike Research meer dan 2,9 miljoen plug-in hybrides en elektrische auto’s rond in Europa. Opladen kan tegen die tijd bij naar schatting 4,1 miljoen oplaadstations. Het onderzoeksbureau constateert in Europa een gebrek aan een eenduidig EV-beleid. Zowel qua techniek als financiële ondersteuning, zijn er in Europa grote verschillen. In bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is de Type 2 Mennekes-stekker standaard, terwijl in Frankrijk en Italië de Type 3 stekker als norm is gesteld. Ook is het subsidiebeleid in de diverse Europese landen behoorlijk versnipperd. Sommige lidstaten plaatsen gratis oplaadstations en geven een subsidie bij aanschaf van een EV, terwijl andere landen juist weer helemaal niets stimuleren. Bovendien maakt het huidige beleid het invoeren van een optimaal werkend betaalsysteem uiterst complex. In sommige Europese landen is het vragen van geld voor stroom zelfs illegaal, hiervoor moeten retailers een licentie aanvragen. Dit versnipperde beleid zorgt volgens Pike Research voor een ongelijkmatige verkoop van de EV in Europa, een niet efficiënte oplaadinfrastructuur en verwarring bij consumenten. Om dit op te lossen is een eenduidig Europees beleid strikt noodzakelijk.
Opladen en verkopen EV
De 2,9 miljoen plug-in hybride en elektrische auto’s moeten natuurlijk ook ergens opladen. De grootste verandering in de manier waarop elektrisch rijders in de toekomst opladen, is de percentuele daling van het aantal thuislaadstations. Nu nemen thuisladers nog 43 procent van de markt in, in 2020 is dat 32 procent. Pike Research verwacht dat er steeds meer mensen met een EV komen, die geen ruimte hebben om thuis een oplaadstation te installeren. Zij moeten vertrouwen op commerciële oplaadpunten. De commerciële laadpunten zijn als volgt verdeeld: publieke oplaadpalen (32 procent), oplaadplekken op het werk (20 procent) en privé oplaadpunten (16 procent). De Europese verkoop van elektrische oplaadunits zal groeien van 47.000 in 2012, tot 900.000 units in 2020. Duitsland is tegen die tijd de grootste speler. Over 8 jaar staat bijna een kwart van alle Europese oplaadunits bij onze Oosterburen. De top-4 bestaat verder uit Frankrijk, Engeland en Nederland. Een samenvatting van het rapport is de lezen op de website van Pike Research.
Nog geen reacties