Peugeot e-Rifter: elektrische auto voor het gezin
Onderdeel van een vierluik
De Toyota ProAce City Electric hebben we al gezien en de Opel Combo-e Life ook. Nu onthult Peugeot de elektrische personenwagenversie op basis van de e-Partner. Hij heet Peugeot e-Rifter en is vanaf de tweede helft van 2021 te koop in Europa.
Vierluik
De ingrediënten liggen inmiddels voor de hand, want de techniek van Toyota, Opel, Peugeot en ook Citroën komt allemaal overeen. Overigens moet Citroën zijn personenwagenversie op basis van de e-Berlingo nog presenteren. Die Multispace-versie zal binnenkort gepresenteerd worden.
Elektromotor van 136 pk
De Peugeot e-Rifter is altijd uitgerust met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die zijn kracht haalt uit een 50 kWh accupakket. De prestaties zijn alsvolgt: een topsnelheid van 135 km/u, een 0-100-tijd van 11,2 seconden en een tussensprint van 80 naar 120 km/u in 8,9 seconden. Het vermogen is overigens wel afhankelijk van de gekozen rijstand. Er is keuze uit Eco, Normal en Power.
Eco (60 kW, 190 Nm)
Normal (80 kW, 210 Nm)
Power (100 kW, 260 Nm)
De actieradius komt uit op maximaal 280 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Twee lengtevarianten
Er is keuze uit twee lengtevarianten, te weten de Standard (4,40 meter) en Long (4,75 meter). De Standard heeft altijd vijf zitplaatsen en de Long is verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter.
De lange versie heeft voor extra binnenruimte zowel een grotere wielbasis als een langere overhang aan de achterzijde. Op de tweede zitrij is elk van de drie afzonderlijke zitplaatsen te voorzien van een kinderzitje. De stoelen zijn eenvoudig in de vloer op te vouwen dankzij de ‘Magic Flat’-bediening. In de lange versie zijn de twee afzonderlijke stoelen op de derde zitrij verschuifbaar en uitneembaar (net als in de standaardversie). Het is ook mogelijk om lange voorwerpen te vervoeren dankzij de weg te klappen rechter voorstoel.
Bagageruimte
De bagageruimte van de Peugeot e-Rifter is variabel, van 775 liter onder de hoedenplank van de gewone vijfpersoonsversie, tot 4.000 liter tot aan het dak in de lange versie met de stoelen ingeklapt. De hoedenplank is in twee posities te monteren en kan worden gebruikt om de indeling van de bagageruimte aan te passen. Hij kan ook worden opgeborgen tegen de rugleuning van de tweede zitrij. Er is veel bergruimte in het interieur, met een inhoud van, afhankelijk van de versie, tot wel 186 liter. De compartimenten zijn verdeeld over het gehele interieur: op de middenconsole, aan het plafond, in de portierpanelen, op de eerste en tweede zitrij en in de bagageruimte.
11 kW driefasenlader is standaard
Peugeot levert de nieuwe e-Rifter standaard met een 11 kW driefasenlader. De laadpoort bevindt zich in het linker achterspatbord. De batterij van de e-Rifter is op te laden via een standaard stopcontact, een stopcontact met een hogere stroomcapaciteit, een wallbox of een snellader.
Opladen
Via een standaard stopcontact (8A) duurt volledig opladen 31 uur, bij een versterkt stopcontact (16A) is dat 15 uur. Via een 11 kW wallbox is de batterij volledig opgeladen in 5 uur. Bij een snellader is opladen tot 100 kW mogelijk. Dan zit de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol.
Marktintroductie
De vanafprijs van de nieuwe Peugeot e-Rifter is nog niet bekend. Zoals aangegeven komt ie in de tweede helft van 2021 op de Europese markt. De auto wordt geproduceerd in de fabriek in Vigo, Spanje.
Nog geen reacties