Nieuw: Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy
Onderdeel van vierluik elektrische bedrijfsauto's
Sinds de introductie in 2016 heeft Peugeot al meer dan 195.000 exemplaren van de Expert verkocht. Peugeot hoopt dat aantal nu verder te vergroten met de introductie van de e-Expert, de volledig elektrische versie. Citroën komt op zijn beurt met de ë-Jumpy. De Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy zijn de broertjes van de Opel Vivaro-e en Toyota ProAce Electric.
Zelfde platform
Deze vier modellen staan op hetzelfde platform en hebben dus dezelfde bouwstenen. Nu delen ze ook een batterij-elektrische aandrijflijn met elkaar. Wat techniek, rijmodi en uitrusting zijn de modellen allemaal een kopie van elkaar. De Opel Vivaro-e hebben we al behandeld. In dit verhaal staan de Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy centraal. De Toyota ProAce Electric volgt binnenkort.
Twee accu’s
De nieuwe Peugeot e-Expert en ë-Jumpy zijn leverbaar met een accupakket van 50 kWh of 75 kWh. De versies (Compact, Standard en Long) zijn leverbaar met 50 kWh batterij en hebben een actieradius tot 230 kilometer (WLTP). De versies Standard en Long zijn leverbaar met de 75 kWh-batterij, goed voor een range tot 330 kilometer (WLTP).
Elektromotor
De elektromotor heeft een maximaal vermogen van 136 pk (100 kW) en een maximaal koppel van 260 Nm. De elektrische aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de nieuwe Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, DS 3 Crossback e-Tense maar dus ook met die van de Vivaro-e en ProAce Electric.
Drie rijmodi
Er is keuze uit de rijmodi Eco, Normal of Power. In de Power-modus ligt de topsnelheid op 130 km/u en is de 100 km/u bereikt in 13,1 seconden. In elke rijmodi heeft de elektromotor zijn eigen output. In Eco is dat 60 kW en 190 Nm, in Normal is dat 80 kW en 210 Nm en in Power is dat 100 kW en 260 Nm.
Opladen
De e-Expert en ë-Jumpy worden in Nederland standaard met een onboard 11 kW driefasen lader geleverd. De volgende informatie over de oplaadtijden is van toepassing:
- Via een normaal stopcontact (16A): voor volledig opladen in 15 uur (50 kWh batterij) of 23 uur (75 kWh batterij)
- Via een 11 kW wallbox/openbare laadpaal: volledig opladen in 5 uur (50 kWh batterij) of 7:30 uur (75 kWh batterij) met de driefase (11 kW) boordlader
- Via DC snelladen (Fast Charging): het temperatuurmanagement van de batterij maakt het mogelijk om 100 kW snelladers te gebruiken en voor 80% op te laden in 30 minuten (50 kWh batterij) of 45 minuten (75 kWh batterij)
Aanhanger
Het geremd trekgewicht komt uit op maximaal 1.000 kilogram. Het laadvermogen bedraagt 1.200 tot 1.275 kilogram. De bestelbussen zijn leverbaar in dezelfde uitvoeringen als de versies met verbrandingsmotoren en voldoet aan dezelfde vereisten:
- Bestelwagen (3 lengtes: Compact 4,6 m, Standard 4,95 m en Long 5,30 m)
- Combi (5 of 6 zitplaatsen, vast of inklapbaar, in standaardlengte of verlengd)
- Plancher cabine (voor opbouw op maat, standaardlengte)
De orderboeken van de Peugeot e-Expert openen in juni en de levering start na de zomer van 2020. De productie vindt plaats in Frankrijk, vlakbij Valenciennes. De vanafprijs maakt Peugeot binnenkort bekend.
Citroën ë-Jumpy
De nieuwe Citroën ë-Jumpy komt in de tweede helft van 2020 op de markt. Eind 2020 verschijnt tevens de 100% elektrische versie van de Jumper en in 2021 de elektrische Berlingo Van. Dat betekent dat vanaf 2021 alle lichte bedrijfswagens van Citroën worden aangeboden met elektrische aandrijving, naast de versies met efficiënte brandstofmotoren.
Nog geen reacties