PSA maakt vaart met elektrische bedrijfswagens
Nu Toyota nog met een elektrische ProAce.
Best logisch: als Opel met een batterij-elektrische Vivaro komt en Citroën met een batterij-elektrische Jumpy, dan kan Peugeot niet achterblijven met een technisch identieke batterij-elektrische Expert. Zie daarom hier de Peugeot e-Expert. Nu is het nog wachten op een batterij-elektrische Toyota ProAce.
Last mile delivery
De Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e en Citroën e-Jumpy zijn volgens de makers voertuigen voor zogeheten last mile deliveries. Ze komen allemaal in de tweede helft van 2020 naar Nederland met keuze uit twee accupakketten: een 50 of 75 kWh batterijpakket. De actieradius van de 50 kWh-versies komt uit 200 kilometer (WLTP) en de 75 kWh op 300 kilometer (WLTP). Dat is volgens onderzoek van Peugeot, Citroën en Opel ruim voldoende voor de dagelijkse ritten.
Aanhangergewicht
De elektrisch aangedreven varianten bieden een laadvolume tot 6,6 m3, een laadvermogen tot 1.200 kilogram en een aanhangergewicht tot 1.000 kilogram.
Dit komt er ook aan
Naast de e-Expert introduceert Peugeot in 2021 de volledig elektrische e-Partner. Vanaf 2025 heeft Peugeot van alle personen- en bedrijfsauto’s een geëlektrificeerde versie in het aanbod. Opel komt in 2021 nog met een elektrisch aangedreven Opel Combo, die iets compacter is dan de Vivaro. Citroën komt in 2021 met een elektrische variant van de nieuwe Berlingo en Toyota komt met een batterij-elektrische ProAce City.
Dit gaat ons redden. Al die disels zsm van de weg halen.