Parijs is epicentrum voor deelfietsen en deel-EV’s
Autolib’
In Parijs rijden nu zo’n 250 elektrische BlueCars in het Autolib’-project. Bollóre, de fabrikant van de door het designhuis Pininfarina ontworpen BlueCar, wil eind dit jaar 3.000 auto’s leveren voor het deelautoproject. Ook worden er in het stadscentrum 1.200 parkeerplaatsen met laadpunten gerealiseerd om de auto’s op te laden. De elektrische Bollóre-auto’s zijn voorzien van lithium-polymeer accu’s. De kern van deze batterijen zijn niet vloeibaar, maar vast en kunnen dankzij de flexibele kunststof behuizing eenvoudiger in de carrosserie van de auto verwerkt worden. Volledig opgeladen rijden de Bollóres BlueCar 250 kilometer en de topsnelheid bedraagt 130 km/uur.
Kosten
Wie wil rijden met een BlueCar via Autolib’ betaalt jaarlijks 144 euro aan abonnementskosten en een additionele 5 euro per half uur voor het gebruik. In vergelijking met Car2Go, het elektrische deelautoprogramma dat onder meer in Amsterdam actief is, valt het tarief van Autolib’ mee. Car2Go-rijden kost namelijk 0,29 euro per minuut en 0,09 cent als de auto even stilstaat op een parkeerplaats. Een half uur Car2Go rijden komt neer op ongeveer 8,70 euro en dat is iets duurder dan het ‘delen’ van een Autolib’-auto. Car2Go rekent echter geen vaste abonnementskosten maar een eenmalige inschrijfbijdrage van 9.90 euro.
Vélib’
In Parijs is het ook mogelijk om fietsen te delen dankzij het aan Autolib’ verbonden fietsendeelproject Vélib’. Onder de vlag van Vélib’ rijden er in Parijs 20.000 fietsen waarvoor 1.800 parkeerstations zijn gerealiseerd. De gebruikskosten van de deelfietsen kunnen met een creditcard afgerekend worden en de fiets dient na gebruik weer bij een Vélib’-station in de stalling terecht te komen. Voor fietsen met een mankement hebben de Vélib’-abonees inmiddels een creatieve oplossing bedacht. Om kenbaar te maken dat een Vélib’ onderhoud nodig heeft draaien ze het zadel van de betreffende fiets achterstevoren.
Translogic is enthousiast over Vélib’ en Autolib’ en denkt dat dergelijke concepten ook op Amerikaanse bodem kans van slagen hebben. Creatieve ideeën over hoe elektrisch rijders dit idee kunnen toepassen op de deelauto’s zijn welkom in de comments.
Nog geen reacties