OVERZICHT: Zo duur zijn elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie
Alle prijzen op een rij, plus informatie over de voorwaarden (2020-2025)
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vanaf 1 juli 2020 is het voor particulieren mogelijk om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Op een nieuwe elektrische auto geldt een subsidie van 4.000 euro (gebruikte auto 2.000 euro), zo is het plan. Hoe duur worden die nieuwe elektrische auto’s inclusief die 4.000 euro overheidskorting? Een overzicht.
250 miljoen euro
Er is volgens het klimaatakkoord tot eind 2025 een bedrag van 250 miljoen euro beschikbaar om elektrisch rijden populairder te maken. Een deel van dit bedrag wordt gebruikt voor subsidies op nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. Stel dat deze subsidie alleen voor nieuwe elektrische auto’s wordt gebruikt, dan kunnen er in totaal 62.500 personen een elektrische auto met 4.000 euro korting kopen mits die mensen in 2020 óf 2021 een nieuwe elektrische personenauto aanschaffen.
De voorwaarden
Alleen emissieloze personenauto’s – zowel gebruikt als nieuw – met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer komen in aanmerking voor de overheidssubsidie.
Elektrische auto kopen met subsidie
Als je de elektrisch auto in één keer afrekent door middel van koop, dan krijg je direct de overheidskorting en moet de auto minimaal drie jaar in bezit zijn. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug, tenzij dat weer een elektrische auto is want dan loopt de subsidie door.
Elektrische auto leasen met subsidie
Leasen is ook mogelijk. Dan gelden er wel andere voorwaarden. Indien een particulier kiest voor een leasecontract, dan betaalt de overheid in een periode van 48 maanden een bedrag van 83 euro per maand uit (tot een totaal van 4.000 euro is bereikt). Bovendien moet de auto vier jaar in bezit blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald.
Hoogte subsidie daalt
De hoogte van de subsidie neemt af in de komende jaren. In onderstaand overzicht zie je hoeveel subsidie de overheid geeft op een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto.
In 2020 en 2021 bedraagt de subsidie:
€ 4.000 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
€ 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
In 2022 bedraagt de subsidie:
€ 3.700 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
€ 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.
In 2023 bedraagt de subsidie:
€ 3.350 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
€ 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.
In 2024 bedraagt de subsidie:
€ 2.950 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
€ 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.
In 2025 bedraagt de subsidie:
In 2025 bedraagt de subsidie € 2.550 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
Prijzen elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie
Prijzen van laag naar hoog
Prijzen zijn actueel op 12 maart 2020
Minder dan 20.000 euro
Renault Twingo ZE 22 kWh – richtprijs 22.000 euro, met subsidie 18.000 euro
Skoda Citigo-e iV 36,8 kWh – normaal 23.290 euro, met subsidie 19.290 euro
SEAT Mii Electric 36,8 kWh – normaal 23.400 euro, met subsidie 19.400 euro
Volkswagen e-Up 36,8 kWh – normaal 23.475 euro, met subsidie 19.475 euro
Smart EQ Fortwo Coupé 17,6 kWh – normaal 23.995 euro, met subsidie 19.995 euro
Smart EQ Forfour 17,6 kWh – normaal 23.995 euro, met subsidie 19.995 euro
Minder dan 30.000 euro
Smart EQ Fortwo Cabrio 17,6 kWh – normaal 26.995 euro, met subsidie 22.995 euro
Volkswagen ID.3 basisversie – normaal 30.000 euro, met subsidie 26.000 euro
MG ZS EV 44,5 kWh – normaal 30.985 euro, met subsidie 26.985 euro
Opel Corsa-e 50 kWh – normaal 30.999 euro, met subsidie 26.999 euro
Renault ZOE R110 52 kWh – normaal 33.590 euro, met subsidie 29.590 euro
Mazda MX-30 35,5 kWh – normaal 33.990 euro, met subsidie 29.990 euro
Minder dan 32.000 euro
Volkswagen e-Golf 35,8 kWh – normaal 34.005 euro, met subsidie 30.005 euro
Opel Ampera-e 60 kWh – normaal 34.149 euro, met subsidie 30.149 euro
Peugeot e-208 50 kWh – normaal 34.900 euro, met subsidie 30.900 euro
MINI Cooper SE 32,6 kWh – normaal 34.990, met subsidie 30.990 euro
Renault ZOE R135 52 kWh – normaal 35.190 euro, met subsidie 31.190 euro
Honda e 35,5 kWh – normaal 35.330 euro, met subsidie 31.330 euro
Minder dan 35.000 euro
Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh – normaal 36.000 euro, met subsidie 32.000 euro
Hyundai Kona Electric 39 kWh – normaal 36.795 euro, met subsidie 32.795 euro
Nissan LEAF 40 kWh – normaal 36.990 euro, met subsidie 32.990 euro
Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh – normaal 36.995 euro, met subsidie 32.995 euro
Honda e Advance 35,5 kWh – normaal 38.330 euro, met subsidie 34.330 euro
Fiat 500E Cabrio La Prima 42 kWh – vanaf 38.900 euro, met subsidie 34.900 euro
Minder dan 40.000 euro
Peugeot e-2008 50 kWh – normaal 40.930 euro, met subsidie 36.930 euro
Hyundai Kona Electric 64 kWh – normaal 41.595 euro, met subsidie 37.595 euro
BMW i3 120 Ah 42,4 kWh – normaal 42.411 euro, met subsidie 38.411 euro
Kia eSoul 64 kWh – normaal 42.985 euro, met subsidie 38.985 euro
DS 3 Crossback E-Tense 50 kWh – normaal 43.290 euro, met subsidie 39.290 euro
Tesla Model 3 Standard Range (nog niet leverbaar) – richtprijs 43.500 euro, met subsidie 39.500 euro
Minder dan 45.000 euro
Kia eNiro 64 kWh – normaal 44.995 euro, met subsidie 40.995 euro
Deze elektrische auto’s vallen buiten de subsidieboot
Prijzen van laag naar hoog
Minder dan 50.000 euro
Nissan e-NV200 Evalia 40 kWh – vanaf 45.173 euro
Nissan LEAF e+ 62 kWh – vanaf 45.850 euro
BMW i3S – vanaf 46.106 euro
Tesla Model 3 Standard Range Plus – vanaf 48.980 euro
Ford Mustang Mach-E 75,7 kWh – vanaf 49.925 euro
Lexus UX 300e Electric 54,3 kWh – vanaf 49.990 euro
Minder dan 65.000 euro
Tesla Model 3 Long Range – vanaf 58.980 euro
Polestar 2 78 kWh – vanaf 59.800 euro
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 78 kWh – vanaf 59.900 euro
Audi e-tron 50 quattro 71 kWh – vanaf 62.700 euro
Tesla Model 3 Performance – vanaf 64.580 euro
Minder dan 82.000 euro
Audi e-tron Sportback 55 quattro 95 kWh – vanaf 65.100 euro
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic 80 kWh – vanaf 72.494 euro
Audi e-tron 55 quattro 95 kWh – vanaf 80.400 euro
Jaguar I-Pace 90 kWh – vanaf 81.800 euro
Minder dan 200.000 euro
Tesla Model S Longe Range – vanaf 87.800 euro
Tesla Model X Long Range – vanaf 96.600 euro
Tesla Model S Performance – vanaf 104.700 euro
Tesla Model X Performance – vanaf 109.800 euro
Porsche Taycan 4S 79,2 kWh – vanaf 109.900 euro
Porsche Taycan Turbo 93,4 kWh – vanaf 157.100 euro
Porsche Taycan Turbo S 93,4 kWh – vanaf 191.000 euro
Nog geen reacties