Oplaadnieuws: aantal laadpunten stijgt, tarieven ook
De nieuwe oplaadpunten schieten in ons land nog als paddenstoelen uit de grond. Dit jaar zijn er al zo’n duizend bij gekomen. Mag ook wel, want het aantal stekkerauto’s groeide met 2.500. Die eigenaren van deze auto’s zijn per 1 juni duurder uit, want laden op straat kost meer.
4.400 openbare laadpunten
Per 1 juni zijn er bijna 4.400 openbare laadpunten en nog eens 3.700 semi-publieke laadpunten. Die moeten het elektrisch wagenpark van zo’n 37.000 auto’s voeden. Er is dus één laadpunt per 4,5 auto’s. De groeiende laadpaalschaarste valt overigens wel mee, want er zijn naar schatting zo’n 20.000 privélaadpunten bij woningen en bedrijven. Dat betekent dat er pakweg 2,5 auto’s (elektrisch en plug-in hybride) per laadpunt zijn.
Schaars
Laadpunten zijn schaars. En laden is sinds 1 juni duurder geworden. Simpel gezegd: er geldt voortaan een soort starttarief als vergoeding voor gebruik van de laadpaal plus natuurlijk een tarief voor de elektriciteit. Voorheen betaalde de rijder alleen de stroom. De kosten kunnen weer variëren per abonnement, dus duidelijker is het in elk geval niet.
Twee maal duurder
Wie 5 kWh laadt kan een factuur krijgen met bijvoorbeeld 61 cent startkosten plus 5 x 35 cent per kWh. Dat is een bedrag van 2,36 euro voor een elektrisch ritje van pak ’m beet 30-35 kilometer. Nog steeds een keurige 7 tot 8 cent per kilometer aan stroom. Maar thuisladen kost 22 center per kWh en dan kost een kilometer elektrisch rijden 3,1 tot 3,5 cent. Daarmee is openbaar laden ruim twee maal duurder dan thuis laden. En dan kraakt de business case voor elektrisch rijden in zijn voegen.
Prijzen verder omhoog
Het nieuw geïntroduceerde starttarief is bedoeld om de laadpaal (mede) te financieren. Overigens kondigt EVnetNL (de opvolger van Stichting e-laad) aan de prijzen per half jaar aan te passen. En die gaan wellicht verder omhoog, want de huidige 45.000 transacties per maand voor de 3.000 laadpunten in beheer leveren 9 euro per laadpaal per maand op. Het vergt geen bijzondere rekenkracht om in te zien dat de business case voor openbare laadpunten nog niet helemaal rond is met 61 cent starttarief.
Urgentie
Het complexe aan het laadverhaal is dat de tarieven per aanbieder (paal en service) variëren. The New Motion geeft de informatie weer in de nieuwe app. De kans is overigens groot dat de meeste rijders zich niet nadrukkelijk bezighouden met de rekensom als de accu leeg is. Als de urgentie groeit, is de prijs minder belangrijk. Helemaal als de baas betaalt.
Nog geen reacties