Opinie: dromen en durven
De business rond elektrisch rijden is er een voor mensen met stalen zenuwen, diepe zakken en heel veel geduld. Heb je dat allemaal niet (voldoende), dan kunnen bijvoorbeeld charme, durf en een beetje geluk natuurlijk ook helpen. En eerlijk is eerlijk, wat is een wereld zonder dromers en durvers? In elk geval een wereld zonder elektrische auto’s.
Natuur & Milieu
Natuur & Milieu zet in op charme én durf met de conclusie dat elektrisch rijden in ons land nu vrijwel volwassen is. Dit mede dankzij de campagne Nu Elektrisch die de organisatie in mei dit jaar startte. Precies 341 mensen toonden via Nu Elektrisch interesse in een proefrit of offerte voor een elektrische Nissan. Het resultaat: in mei en juni werden 65 Leafs op kenteken gezet. Dertig daarvan komen voor rekening van Nu Elektrisch. Een zeer hoog aantal, blijkt.
’341 aanmeldingen en inmiddels 30 getekende contracten is voor autoverkopen een zeer hoog getal’, aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. ‘In tegenstelling tot wat iedereen dacht, stort de markt voor elektrisch rijden niet in na het inperken van belastingvoordelen maar groeit de verkoop daarentegen gewoon door. Nog even, en de markt is volwassen,’ aldus Van der Gaag.
Vanwege het succes trekt de organisatie de actie door tot in elk geval september. Natuur & Milieu wil in totaal 1.000 nieuwe elektrische auto’s extra de weg op hebben in 2014 en 2015. Dat zijn er nog ruim 2 per werkdag komende 18 maanden.
Fastned: 200.000 EV’s
De ‘beursgang’ van Fastned is sinds deze week een feit, althans de uitgifte van obligaties via de NPEX-beurs. De exploitant van snellaadstations heeft 200 concessies voor de aanleg van stations langs de snelwegen. In de begeleidende documentatie gaat Fastned uit van 200.000 volledig elektrische auto’s per 2020, zoals de overheid in 2011 als ambitie formuleerde. Van die ambitie is nu weinig over: de 200.000 wordt voor het gemak nu gekoppeld aan alle auto’s met stekker. En dat zijn nu voornamelijk plug-in hybrides. De klandizie van deze voertuigen bij de snelladers van Fastned zal gering zijn, want de noodzaak tot snelladen ontbreekt.
Per 50 stations heeft Fastned (volgens eigen informatie) 750 snellaadsessies per dag nodig om uit de kosten te komen. Gemiddeld moet elke volledige elektrische auto dus 1x per week bij een Fastned-station snelladen als er 50 stations staan.
Detroit Electric: 270.000 EV’s
En daar hebben we het herrezen Detroit Electric. Al weer. Terug van weggeweest. Nog nooit een auto geleverd en al jarenlang ene bron van publicaties. In Houten is sinds enige tijd een Europees hoofdkantoor. Het bedrijf bouwt binnenkort in Engeland een snelle elektrische sportauto op basis van de Lotus Elise.
Detroit Electric, eigendom van het Chinese Youngman, wordt geleid door Albert Lam. In 2008 wilde hij met het Amerikaanse ZAP elektrische auto’s bouwen, in 2009 met het Maleisische Proton, later met Dongfeng en nu richt Detroit Electric zich op een samenwerking met Geely.
De plannen met Proton hadden ooit ook een Hollands tintje: ECE in lochem zou de Europese distributie regelen en de motor was een ontwikkeling van het Nederlandse Frisian Motors. Lam sprak toen de verwachting uit 270.000 elektrische auto’s te maken in 2014. De brandende ambitie is er nog: vorig jaar beloofde Lam de verkoop van 10.000 auto’s in 2014. Het kan nog – alleen liep de lancering van de elektrische sportauto een jaartje vertraging op.
To be continued.
Nog geen reacties