Opel Vivaro-e Hydrogen: ook Opel aan de waterstof
Met plug-in brandstofceltechniek
Ook Opel gaat waterstoftechnologie aanbieden aan de massa. Met deze Vivaro-e Hydrogen zet het merk een eerste stap. De bedrijfswagen heeft een plug-in brandstofcelaandrijflijn en dat is best bijzonder. De Peugeot Expert en Citroën Jumpy krijgen op termijn dezelfde technologie. Opel heeft in dit geval de primeur.
Grote actieradius?
Het vergt drie minuten om de Vivaro-e Hydrogen te tanken met waterstof, vergelijkbaar met het voltanken van een conventionele benzine- of dieselauto. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer (WLTP). De Opel Vivaro-e Hydrogen heeft een laadvolume tot 6,1 m3 – identiek aan de diesel- en batterij-elektrische versies van de Opel Vivaro. De eerste exemplaren worden naar verwachting vanaf komende herfst geleverd.
Plug-in brandstofceltechniek
De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-in brandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande elektromotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. Opel biedt de Vivaro-e Hydrogen aan met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.100 kilogram.
10,5 kWh batterij
De Vivaro-e Hydrogen heeft een 45 kW brandstofcel. Een 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen kan piekvermogen leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel volgens Opel altijd onder ideale omstandigheden. De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-in oplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 km. De FCEV-bedrijfsauto van Opel kan dus rijden op het accupakket alsook rijden op de brandstofcel waarin waterstof door middel van een reactie met zuurstof wordt omgezet in elektriciteit.
Productie
De Vivaro-e Hydrogen wordt gebouwd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier ook gevestigd. De vanafprijs is nog niet bekend.
Nog geen reacties