Opel GT X Experimental: De Opel van de nabije toekomst
Nieuwe Opels van rond 2025 gaan er ongeveer zo uitzien
Vooruitblikken op de mobiliteit van de toekomst is moeilijk. Toch waagt Opel een poging met deze Opel GT X Experimental. Het is een compacte, volledig elektrische aangedreven vijfdeurs SUV.
SUV’s
Dat Opel zijn toekomstvisie presenteert door middel van een SUV is geen toeval: 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s is naar verwachting een SUV. Het studiemodel heeft bovendien niet voor niets een X in de naam. Deze X benadrukt Opels plan om zijn greep op de SUV-markt verder te verstevigen.
Gedurfd design en praktische bruikbaarheid
Opel GT X Experimental verenigt volgens de autobouwer “Duitse technologie, kwaliteit en precisie met fraaie en visionaire innovaties”. Met het model geeft Opel een kijkje in de toekomst van hoe nieuwe Opels van rond 2025 er uitzien. Daarbij mikt Opel op gedurfd design en praktische bruikbaarheid.
50 kWh lithium-ion-batterij
Het studiemodel is 4.063 mm lang, 1.830 mm breed en 1.528 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.625 mm. Een redelijk compacte SUV dus. Zoals aangegeven is de GT X Experimental een elektrische aangedreven auto. Hij beschikt over een compacte 50 kWh lithium-ion-batterij die je met een stekker maar ook met inductie kan opladen. Over de actieradius is niets bekend.
Level 3
De auto beschikt over autonome rijfuncties level 3. Dat betekent dat hij in elk opzicht autonoom kan rijden, maar dat de bestuurder moet kunnen reageren wanneer ingrijpen noodzakelijk is. Hij rolt op rolt op 17-inch lichtmetalen wielen
Instappen
Instappen is vrij eenvoudig, omdat alle deuren tot 90 graden kunnen open. De panoramische voorruit reikt in het dak tot boven de achterbank. Zodoende is het interieur lekker licht. Het exterieurdesign oogt heel clean. Zaken als de deurgrepen en zijspiegels zijn weggelaten. In plaats van zijspiegels heeft de auto uitklapbare camera’s die zijn geïntegreerd in het gele designaccent langs de motorkap.
Pure Panel
Het beeld van de camera’s wordt weergegeven op twee schermen, uiterst links en rechts van het dashboard. In het interieur bespeuren we ook nog een ‘Pure Panel’: een enkel, breed scherm waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. Knoppen zijn in de toekomst overbodig.
Opel Vizor
Het frontdesign van de GT X Experimental wordt in de loop van het volgende decennium een heel belangrijk designelement voor alle Opel-modellen. Opel noemt dit nieuwe design de Opel Vizor. “Het omkadert alle hightech en merkelementen in het front, achter donker plexiglas, zoals het LED Blitz-logo die in diverse kleuren weergeeft welke status de auto heeft, en de LED Matrix-verlichting, de vleugelvormige dagrijverlichting en alle camera’s en sensors van de assistentiesystemen en de autonome rijfuncties”, aldus Opel.
Diverse studiemodellen
In de afgelopen jaren heeft Opel diverse studiemodellen gepresenteerd. In 2013 verscheen de Monza. Dit studie gaf vorm aan Opels streven naar meer efficiency (indeling, minder gewicht en aandrijflijn). De GT Concept van 2016 bracht efficiency naar een nog hoger niveau met zijn design gebaseerd op Opels merkwaarden bereikbaarheid, eenvoud en puurheid. De GT X Experimental toont dat Opel in de toekomst kiest voor gedurfd(er) design.
Nog geen reacties