Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport?
Geen fluitende turbo's en klapperende uitlaten.
In deze rallyklasses kom je geen fluitende turbo’s of klapperende, vuurspuwende uitlaten tegen. Nee, in plaats daarvan zoeft een elektrische Corsa over de rallypaden. In augustus 2020 gaat in Duitsland de volledig elektrische ADAC Opel e-Rally Cup van start. De eerste volledig elektrische rallyklasse. Is dit de toekomst van autosport?
136 pk en 260 Nm koppel
Op de Essen Motor Show (29 november tot 8 december) maakt Opel meer details bekend over de Corsa e-Rally, de volledig elektrische rallyauto waar we in augustus 2019 kennis mee maakten. De Corsa e-Rally is uitgerust met dezelfde aandrijflijn als de reguliere Corsa-e. De elektromotor produceert 136 pk en 260 Nm koppel. Uiteraard zijn daarbij het onderstel, de remmen, kooiconstructie en het interieur volledig aangepast.
Ontwikkeling in volle gang
Opel vertelt ondertussen dat ontwikkelingsprogramma van de elektrische rallyauto in volle gang is, maar de deelnemende teams moeten nog even geduld hebben. Op 8 augustus mogen zij de Corsa e-Rally voor het eerst aan de tand voelen tijdens de ADAC Rallye Oberehe. Een zogenoemde ‘special stage’ van 70 kilometer. Een tweede testsessie volgt later. Daaruit zal blijken of de Corsa e-Rally een waardige opvolger is voor de Adam R2.
Jong rallytalent
De Corsa-e mag dan iets groter zijn dan de Adam R2, de insteek is hetzelfde. De ADAC Opel e-Rally Cup moet de perfecte opstapklasse voor jong rallytalent vormen. Het eerste seizoen bestaat uit tien wedstrijden die in Duitsland plaatsvinden. Het toptalent kan doorstromen naar hogere klasses, waar op dit moment nog uitsluitend met benzineauto’s gereden wordt.
LEES OOK: Alles over de elektrische modellen van Opel
Geen koppelingspedaal, wat nu?
Deze nieuwe rallyklasse zullen we in Nederland – jammer genoeg – nauwelijks op televisie terugzien, maar toch is het een interessant kampioenschap om te volgen. Het is namelijk een eerste concrete stap in de elektrificatie van de rallysport, waarbij je van oudsher veelvuldig met het toerental en koppelingspedaal moet spelen.
Hoe gaan de coureurs om met deze nieuwe technologie en het gebrek aan een koppelingspedaal? En verder, hoe reageert het publiek op deze nieuwe ontwikkelingen?
LEES OOK: Elektrische Opel Corsa-e: de prijzen
Een succes in Frankrijk
Dat rallysport en elektrificatie goed samengaan bewijst de Franse Andros Trophy. Daar wordt al jaren lang – succesvol – met elektrische aangedreven rallycrossauto’s geracet. De Andros Trophy vindt uitsluitend in de winter plaats op diepgevroren meren in Frankrijk. Wordt de ADAC Opel e-Rally Cup net zo populair? Wij zijn benieuwd!
Nog geen reacties