Opel: “Brandstofceltechnologie wordt volgende grote stap”
Komst FCEV-technologie is kwestie van jaren.
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Opel richt zijn pijlen niet alleen op volledig elektrische aandrijving, maar ook op waterstoftechnologie. Volgens Michael Lohscheller, Chief Executive Officer (CEO) van Opel Automobile GmbH, wordt dat de volgende grote stap in mobiliteit.
Kwestie van jaren
“Brandstofceltechnologie wordt de volgende grote stap in mobiliteit, daar geloven wij stellig in”, stelt Lohscheller. “In de loop van de komende jaren vindt waterstoftechnologie zijn weg maar modellen van Opel. Een exact jaar kunnen we nog niet noemen. Het is een kwestie van jaren.” Welke Opel als eerste de brandstofceltechnologie krijgt, is nog niet bekend.
Rüsselsheim
Het ontwikkelingscentrum van Opel in Rüsselsheim is bestempeld als het hoofdkwartier van moederbedrijf Groupe PSA voor het ontwikkeling van deze waterstoftechnologie.
Niet de eerste
Opel presenteerde al in 2000 zijn eerste voertuig met brandstofceltechnologie: de Opel Zafira HydroGen 1. In 2001 kwam daar een vervolg op met de HydroGen 3. In de zomer van 2004 reed het model in de ‘Fuel Cell Marathon’ in totaal 9.696 kilometer door 14 Europese landen zonder technische problemen. De Zafira HydroGen 3 had een 68 liter grote waterstoftank, goed voor de opslag van 4,6 kilogram aan waterstof en een actieradius van zo’n 400 kilometer. Hij werd aangedreven door een 82 pk (60 kW) sterke elektromotor met een koppel van 215 Nm. De 1.650 kilogram zware Zafira HydroGen 3 accelereerde in 16 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedroeg 160 km/u.
Nog geen reacties