Opel: “Auto met te veel rijmodi onduidelijk voor klant”
Interview met Mathias Reinartz, Director Low Emission Vehicles bij Opel
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Autofabrikanten denken over alles na, ook over het aantal rijmodi van een auto. Opel voert er intern hele discussies over, vertelt Mathias Reinartz, Director Low Emission Vehicles bij Opel in gesprek met AutoRAI.nl.
Eerste plug-in hybride van Opel
Opel heeft meermaals interne discussies gevoerd over het aantal rijmodi van een auto. Het onderwerp komt ter sprake als we spreken met Reinartz tijdens de introductie van de Opel Grandland X Hybrid4, de eerste plug-in hybride van Opel. Deze auto heeft vier rijmodi, te weten Hybrid, Sport, Electric en 4WD.
“Engineers willen meer rijmodi, marketinglui juist minder.”
Vijf mensen geven zes antwoorden
Reinartz: “Engineers wilden graag meer rijmodi om alle functies en mogelijkheden van een plug-in hybride aandrijflijn te benutten. Afdeling marketing gaf juist voorkeur aan zo min mogelijk rijmodi om het klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Het aantal rijmodi van een auto is altijd een persoonlijke kwestie. Als je vijf mensen hierover iets vraagt, krijg je zes antwoorden. Het is belangrijk dat we in deze kwestie de koper niet uit het oog verliezen. Die geeft de voorkeur aan gebruiksgemak. Uiteindelijk is er voor de Grandland X Hybrid 4 gekozen voor vier rijmodi en een aanvullende B-stand om extra energie terug te winnen bij afremmen of gas liften. Deze is te activeren door de transmissiepook tijdens het rijden – in de D-stand dus – naar achter te trekken.”
Lampje onder de binnenspiegel
Reinartz vervolgt: “Ons doel was dat iedereen met een PHEV moet kunnen rijden. Je kunt als leek de auto het denkwerk laten doen. Maar we geven ook de fanatiekeling de mogelijkheid om alles uit de aandrijflijn te halen, met slimme programma’s om zo slim mogelijk van de EV-rijmodis gebruik te maken. Je kan bijvoorbeeld bepalen dat er 10 of 20 kilometer range in het accupakket blijft, zodat je de laatste kilometers in de stad of in een milieuzone elektrisch kunt rijden. In sommige steden mag er alleen nog maar elektrisch gereden worden in de binnenstad. Met een Grandland X Hybrid 4 mag je alsnog het centrum in als de Electric Mode is ingeschakeld. Autoriteiten kunnen zien dat de auto emissievrij rijdt middels een lampje onder de binnenspiegel dat begint te branden als de auto elektrisch rijdt.”
Nog geen reacties