Dit is de prijs van de Opel Ampera-e – Alle details
Snel bestellen, want levertijd kan oplopen tot laat in 2018
Maanden heeft Nederland moeten wachten op de prijs van de veelbelovende Opel Ampera-e. Toch is het moment nu daar. De elektrische crossover heeft een vanafprijs van minimaal 40.995 euro.
Opel Ampera-e Innovation kost 40.995 euro
Voor 40.995 euro krijgt de koper op termijn de sleutels van de Ampera-e Innovation, inclusief afleverkosten en laadkabel voor publieke laadpunten. Je las het goed: op termijn. De levering van de Ampera-e Innovation start namelijk pas begin 2018. De Opel Ampera-e Launch Executive krijgt voorrang. Die kost minimaal 44.995 euro, maar dan heb je wel nagenoeg alle opties. Opel levert de eerste exemplaren van de Ampera-e Launch Executive in het najaar van 2017 af.
Opel Ampera-e Launch Executive kost 44.995 euro
Deze Launch Executive-uitvoering heeft 17-inch lichtmetalen wielen, metallic lak, een Opel Eye frontcamera met Following Distance Indication en Traffic Sign Assistant, een Rear View Camera maar ook Lane Departure Warning en Park Assist. Verder heeft de Ampera-e een met leder afgewerkt interieur en een verwarmingsfunctie voor het stuurwiel en de voor- én achterstoelen. Het IntelliLink-e infotainmentsysteem, Opel OnStar en een een Bose Sound System ontbreken niet.
Europese marktintroductie aangepast
De uitrusting van de Ampera-e Innovation is nog niet bekend, omdat deze pas begin 2018 op de Nederlandse markt komt. Opel doet het sowieso rustig aan met de marktintroductie van de Ampera-e. Door overweldigende vraag uit Noorwegen – daar zijn sinds december 2016 al meer dan 4.000 exemplaren verkocht – én een beperkte productiecapaciteit van de GM Orion-fabriek in Michigan heeft Opel de lanceringsstrategie in Europa moeten aanpassen. In de deze fabriek wordt ook de Chevrolet Bolt voor de Verenigde Staten, Canada en Korea gebouwd.
Slechts in vier landen te koop in 2017, waaronder Nederland
Opel lanceert de Ampera-e in 20017 alleen in Noorwegen, Nederland, Zwitserland en Duitsland. Andere landen zijn pas in 2018 of zelfs pas in 2019 aan de beurt. De levertijd in Nederland kan eveneens flink oplopen als de orderportefeullie zich snel laat vullen. Opel adviseert daarom om snel een bestelling te plaatsen.
Verkoop via zogeheten e-agents
Opel verkoopt de Ampera-e alleen via vooraf geselecteerde Opel-dealers, de zogeheten e-agents. In Nederland gaat het om 28 verkooppunten. Deze dealers hebben volgens Opel de knowhow die noodzakelijk is om de Ampera-e te verkopen en te onderhouden. “Dit zijn voornamelijk dealers in (groot)stedelijke gebieden, waar meer vraag bestaat naar elektrische auto’s dan in het buitengebied”, stelt Opel. Vanaf begin juli zijn de eerste Ampera-e-exemplaren bij de Ampera-e agents beschikbaar zijn voor een proefrit.
350 tot 400 kilometer in de praktijk
De Ampera-e heeft 60 kWh accupakket waarmee de auto op papier (NEDC) 520 kilometer moet kunnen halen. In de meer op de praktijk gerichte WLTP-testcyclus komt de Ampera-e 380 kilometer ver. Reken in de praktijk op 350 tot 400 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en de weersomstandigheden. Ook dat is nog aanzienlijk meer dan een concurrent als de Renault Zoe – inclusief batterijkoop leverbaar vanaf 32.890 euro – die in de praktijk 240 tot 280 kilometer ver komt (400 kilometer op papier). Een BMW i3 komt zo’n 200 kilometer ver in de praktijk en is er vanaf 38.769 euro.
Prestaties
De Ampera-e heeft een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 360 Nm trekkracht. De sprint van 0 naar 50 km/u duurt 3,2 seconden en de topsnelheid is ten faveure van de totale actieradius begrensd op 150 km/u. Binnenkort lees je een rijtest van de Opel Ampera-e op ZERauto.nl en AutoRAI.nl.
De Ampera-E krijgt in Nederland GEEN “rear view camera” (zoals op de foto te zien is, maar wel een achteruitrijcamera. Dus tijdens het rijden kun je het beeld van de camera niet op je display zien! (dit heeft de duurste versie van de Chevy Bolt dan weer wel…)