Autotest – Opel Ampera-e
Elektrische gezinsauto met toonaangevende actieradius
De langverwachte Opel Ampera-e is de eerste volledig elektrische gezinsauto met een theoretisch rijbereik van meer dan 500 km en een prijs onder de 50.000 euro. Is het ‘revolutionaire’ model daarmee een échte gamechanger? Wij zochten het uit.
LEES OOK: Compleet nieuwe Nissan LEAF komt in september
Het aanbod van betaalbare elektrische auto’s in de middenklasse wordt steeds groter, maar van een echte doorbraak bij het grote publiek is vooralsnog geen sprake. De meeste modellen komen in de praktijk niet verder dan 150 tot 200 km op één acculading en dat is nu eenmaal te weinig om de massa te overtuigen.
Renault zette onlangs een belangrijke stap door de actieradius van de ZOE aanzienlijk te vergroten tot 400 km volgens de officiële testmethode (NEDC), wat neerkomt op 240 tot 280 km in de praktijk (rijtest). Dat klinkt al beter, alleen is de ZOE vrij compact en niet geschikt als gezinsauto.
Dan hebben we natuurlijk nog de grote luxe Tesla Model S (90D/100D) waarmee je zorgeloos honderden kilometers kunt rijden zonder tussentijds te laden. Maar die kost zelfs zonder BPM meer dan 100.000 euro en is dus voor het grote publiek onbetaalbaar.
520 km volgens NEDC
Opel is naar eigen zeggen het eerste automerk dat elektrisch rijden nu écht voor het grote publiek aantrekkelijk maakt. De nieuwe Ampera-e is met een prijs vanaf 40.995 euro bereikbaar voor een grote groep automobilisten en biedt een substantieel groter rijbereik dan de concurrentie.
Het officiële rijbereik van de Opel Ampera-e is vastgesteld op 520 km (NEDC). Aanzienlijk meer dus dan de Renault ZOE en slechts 37 km minder dan de 105 mille kostende Tesla Model S 90D.
Het forse rijbereik komt doordat Opel een opmerkelijk groot batterijpakket monteert, in dit geval met een capaciteit van 60 kWh. Waarden die in deze klasse niet vanzelfsprekend zijn, omdat de batterijtechniek erg kostbaar is. Zo’n batterijpakket is bovendien loeizwaar en het moet ook nog passen. De ZOE doet het bijvoorbeeld met een 40 kWh-accu, de Nissan Leaf met 30 kWh.
“De NEDC-testmethode is niet realistisch, maar wel nodig om voertuigen onderling te kunnen vergelijken. Het daadwerkelijke rijbereik wordt namelijk beïnvloed door zaken als weersomstandigheden, wegcondities, rijstijl en voertuiggewicht.”
Op naar Noorwegen
Voor onze eerste kennismaking reizen we naar Noorwegen, waar Opel zijn veelbelovende elektrowagen aan de internationale pers introduceert. Niet zonder reden, want het Scandinavische land loopt voorop op het gebied van elektrische mobiliteit. Hier rijden inmiddels 110.000 elektrische auto’s rond en de laadfaciliteiten zijn riant.
De weersomstandigheden zitten overigens niet mee. Het is hier ijskoud en er ligt sneeuw. Niet gebruikelijk in de laatste week van april. Gelukkig wordt het batterijpakket van de Ampera-e automatisch verwarmd dan wel gekoeld tot 20 graden Celsius, want bij deze temperatuur presteert de lithium-ion batterij optimaal.
Gaan we nog rijden?
Ja we vertrekken nu. Met een niet-volle accu overigens. Als we wegrijden, zegt de boordcomputer dat we nog 287 kilometer kunnen afleggen. De testroute bedraagt zo’n 200 kilometer, dus dat moet lukken. Bovendien zijn er onderweg genoeg snellaadstations, waar we met een 50 kW-lader in 30 minuten 150 km actieradius kunnen ’tanken’.
In het begin houden we continu het resterende rijbereik in de gaten. We zijn natuurlijk razend benieuwd hoe de Ampera-e in de praktijk presteert. Al snel zien we de actieradius oplopen tot boven de 300 km, omdat we gemiddeld zuiniger rijden dan onze voorganger. Geeft een goed gevoel.
Maar op een gegeven moment geloof je het wel. We hebben meer dan genoeg stroom in de accu. We hoeven ons niet in te houden. We maken ons geen moment druk om het rijbereik en hebben dus alle aandacht voor andere eigenschappen, zoals het rijgedrag.
Opvallend krachtig
Rijden in de Opel Ampera-e is bijzonder plezierig. Zoals bij elke elektrische auto is de reactie op het gaspedaal ongekend fel. De maximale trekkracht van de elektromotor (360 Nm) is immers continu en direct vanaf stilstand beschikbaar. Samen met het motorvermogen van 150 kW (204 pk) en de traploze automaat staat de Ampera-e garant voor een venijnige acceleratie (in sportstand).
Echt waar, je verwacht het niet van deze auto, maar de sprinttijden horen bij een sportwagen. De acceleratie van 0-100 km/u in 7,3 seconden is al aardig rap, maar de sprint van 80 naar 120 km/u in 4,5 seconden is echt serieus snel. De abrupte versnelling is ongekend. Invoegen op de snelweg en auto’s inhalen was nog nooit zó leuk.
One Pedal Driving
Andere eigenschap van de Opel Ampera-e is het zogeheten One Pedal Driving. Als je het gaspedaal loslaat en de auto laat uitrollen, fungeert de elektromotor als generator en wordt kinetische energie opgeslagen in de accu. Met de versnellingspook in stand ‘D’ merk je daar weinig van. De auto rolt net zo ver uit als bij een conventionele auto.
In stand ‘L’ is het remmende effect van de elektromotor flink groter bij gas los en wordt meer energie teruggewonnen. De remkracht is zodanig krachtig dat je in stadsverkeer en door goed te anticiperen het rempedaal nauwelijks meer aanraakt. Je bent er snel vertrouwd mee en het rijdt best prettig.
Dan is er ook een knop achter het stuur waarmee je bij gas los nóg harder vertraagt en maximaal energie terugwint. Hiermee hoef je eigenlijk alleen de mechanische remmen te gebruiken als je een noodstop moet maken. Als je deze functie actief gebruikt, kun je tientallen kilometers extra rijbereik terugwinnen. Is toch mooi meegenomen.
“In stand ‘L’ is de remkracht van de elektromotor bij gas los dermate krachtig, dat de remlichten aangaan.”
Volwaardige gezinsauto
Verder is de 4,16 meter lange Opel Ampera-e een volwaardige gezinsauto met alle gemakken van een ruime hatchback. Je hebt vooral achterin heel veel beenruimte en hij biedt een grotere kofferbak (381 liter) dan de Opel Astra. Omdat het batterijpakket als een soort sandwich in de bodem van de auto is weggewerkt, zit je relatief hoog in de auto. Er zijn ook geen dorpels, waardoor je bij het uitstappen je been niet hoeft op te tillen.
Hebben we dan ook wat te zeuren? Ja, want het interieur biedt niet de kwaliteit die we van Opel gewend zijn. Zowel op het gebied van materialen als afwerking is flink bespaard. Het ook ergens vandaan komen, want het 60 kWh-accupakket is zo duur, dat je concessies moet doen om de verkoopprijs op een acceptabel niveau te houden. Ook zijn de van Opel bekende AGR-stoelen en LED Matrix koplampen niet leverbaar.
Energieverbruik
En dan de hamvraag: hoeveel energie verbruikt de Opel Ampera-e in de praktijk? Welnu, aan het einde van de eerste testroute bleek dat sinds de laatste laadbeurt 47 kWh energie is gebruikt voor een afstand van 245 km. Dat komt overeen met een gemiddeld energieverbruik van circa 19 kWh/100 km en een rijbereik van ongeveer 312 km op één acculading.
Daarbij moet vermeld worden dat wij met een niet-volle accu vertrokken, met twee man inclusief bagage en de airco aan. We hebben er geen zuinigheidsrit van gemaakt en bepaalde stukken behoorlijk sportief en onzuinig gereden. Ook hebben we relatief weinig energie teruggewonnen met One Pedal Driving.
De tweede dag, toen we wel met een volgeladen accu vertrokken, meer in stadsverkeer rondreden en actiever gebruikmaakten van de regeneratiefuncties, haalden we gemiddeld 15,9 kWh/100 km, goed voor een bereik van 377 km op één acculading.
Daarmee neemt de Opel Ampera-e een uniek positie in. Hij troeft al zijn concurrenten af en biedt meer dan voldoende rijbereik voor de gemiddelde afstand die wij dagelijks rijden voor woon-werkverkeer. Het zou in de meeste gevallen zelfs betekenen dat je inclusief weekendritjes maar één keer per week hoeft te laden. Aan jou om te bepalen of een bedrag vanaf 40.995 euro daadwerkelijk betaalbaar is.
Meer weten? Bekijk hier de verschillende uitvoeringen inclusief prijzen, uitrusting en levertijd van de Opel Ampera-e.
Nog geen reacties