Ontdek de elektrische historie van Porsche in België
Ontdek de elektrische geschiedenis van Porsche tijdens de tentoonstelling ‘Ferdinand Porsche, The Heritage – from electric to electric’ in het Autoworld museum in Brussel. Belangstellenden moeten nog wel even geduld hebben, de auto’s staan er namelijk van 6 december 2013 t/m 19 januari 2014.
Elektrisch sinds 1900
Op het evenement zijn zo’n 40 (elektrische) auto’s en de nieuwe Porsche 918 Spyder Plug-in Hybrid te bewonderen. De tentoongestelde auto’s zijn afkomstig uit privécollecties en internationale musea en maken stuk voor stuk deel uit van de elektrische geschiedenis Porsche. De eerste elektrische Porsche zag in het jaar 1900 het levenslicht. Deze auto bouwde Ferdinand toen hij slechts 24 jaar oud was bij de firma Lohner & Co. Daarna ontwikkelde hij een auto met hybride-aandrijving voor Lohner en vele andere auto’s met (elektrische)-aandrijving volgde in de jaren daarna. Nu, 113 jaar later, keert Porsche terug naar zijn elektrische roots met een formidabele hybride-sportauto, de 918 Spyder Plug-in Hybrid.
Bezoek voor meer informatie en de toegangsprijzen van de tentoonstelling de webiste van het Autoworld museum.
Porsche 918 Spyder Plug-in Hybrid
Porsche produceert de plug-in hybride 918 Spyder in een gelimiteerde oplage en de eerste exemplaren moeten eind dit jaar van de lopende band rollen. Belangstellenden kunnen een exemplaar reserveren voor een prijs die naar verluidt rond de 768,000 euro ligt. De auto is voorzien van een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 430 kW, die ondersteund is door twee elektromotoren. Een 95 kW sterke elektromotor verzorgt de aandrijving van de voorwielen en een 85 kW sterke elektromotor ondersteunt de benzinemotor voor de aandrijving van de achterwielen. In totaal zet de aandrijflijn een vermogen van 614 kW op de weg.
Snel, schoon en zuinig
De 0-100 km/uur sprint kost slechts 2,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 325 km/uur. Tot een snelheid van 151 km/h kan de auto 40 kilometer volledig elektrisch rijden op stroom die opgeslagen is in een 6 kWh accupakket. daarna schakelt de brandstofmotor in. De accu laadt op zodra de auto afremt en het is ook mogelijk om de batterij via het stroomnet op te laden. De techniek realiseert een CO2-uitstoot van 70 gram/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 3,0 l/100km.
Ook een stekker voor de Porsche Panamera
Dat Porsche overtuigd is van elektrotechniek bleek onlangs ook toen de autobouwer de nieuwe Porsche Panamera presenteerde. Het model komt namelijk ook met plug-in hybride-techniek op de markt. De oplaadbare Panamera S E-Hybrid kan volledig opgeladen 36 km rijden en het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 3,1 l/100 km. En dat is goed voor het gunstige bijtellingstarief van 14% voor zakelijke rijders. Vanaf juni dit jaar staat de nieuwe Porsche Panamera in de showrooms.
Nog geen reacties