Onderzoek EV-rijders: laadpunt groeiend knelpunt
Ruim één op de drie rijders van een elektrische auto kan thuis niet opladen. En één op de vier kan bij het werk niet opladen. Deze percentages liggen hoger dan een jaar geleden. Als er ergens een knelpunt is in het gebruik van de elektrische auto’s, dan is het wel de beschikbaarheid van laadpunten. Dat blijkt uit een online enquête onder bijna 200 gebruikers van een auto met elektrische aandrijving. Het onderzoek werd gehouden door Oranjewoud, Accenture en GreenFlux in samenwerking met ZERauto.
Het laadpunt is het knelpunt in het gebruik. EV-rijders weten zelf inmiddels prima om te gaan met de mogelijkheden en beperkingen van hun auto. Het onderzoek registreert dat het plannen van ritten gaandeweg minder belangrijk wordt voor rijders, zeker nu een groeiende groep meer dan een jaar de auto gebruikt. Als het gaat om de beschikbaarheid van laadfaciliteiten zijn EV-rijders letterlijk en figuurlijk zoekend. Thuisladen, dat doen er veel, maar 37% gebruikt een gewoon stopcontact met randaarde daarvoor. Alle autofabrikanten raden dat af en adviseren een wallbox in combinatie met een aparte groep in de meterkast.
Groeiende druk
De druk op openbare laadpunten groeit bovendien snel. Mensen die niet op eigen terrein kunnen opladen, zijn afhankelijk van deze voorziening. Er rijden nu bijna 12.000 elektrische personenauto’s in Nederland. De verwachting is dat dit aantal nog in 2013 groeit tot 20.000 of zelfs 22.000 stuks. Het aantal publieke en semi-publieke laadpalen bedraagt nu circa 5.50. Maar groei wordt er nauwelijks verwacht, waardoor de druk op de beschikbare voorzieningen sterk oploopt. Eén op de drie gebruikers kan nu al thuis niet opladen.
De verwachting is dat plug-in-rijders noodgedwongen steeds meer kilometers op diesel/benzine moeten rijden. Het onderzoek laat zien dat de rijders juist het tegenovergestelde willen, maar dat laadvoorzieningen (nu al) onvoldoende beschikbaar zijn. Nu rijden ze 68% van de afstand elektrisch. De enorme opmars van de plug-invoertuigen die in het vierde kwartaal verwacht wordt, zet rijders van volledig elektrische auto’s in de kou: openbare laadplekken zijn immers steeds vaker bezet.
Gemeentes en bedrijven?
Stichting e-laad plaatst geen laadpunten meer. Gemeentes willen de kosten niet dragen (uitgezonderd steden met een EV-beleid) en/of hebben onvoldoende kennis in huis. Aanvragen worden niet in behandeling genomen of er gaan maanden overheen zonder dat er echt duidelijkheid komt. Wagenparkbeheerders van ondernemingen weten eigenlijk niet precies hoe ze de aanleg van laadvoorzieningen moeten aanpakken en afstemmen met de rijders.
Enkele uitkomsten van het EV Berijdersonderzoek 2013:
- De gemiddelde EV-rijders is 35 tot 55 jaar oud, jonger dan de gemiddelde automobilist
- 85% van de EV-rijders heeft een HBO- of universitaire opleiding
- 75% van de rijders van volledige elektrische raad vrienden aan ook elektrische te rijden, bij plug-in hybrides ligt is dat 95%
- 80% van alle rijders kiest volgende keer opnieuw voor een elektrische auto
- 34% van de deelnemers ervaart dat de laadvoorzieningen onvoldoende zijn
- 80% woont op minder dan 50 km van het werk
- PHEV-gebruikers rijden 68% van de kilometer elektrisch
Nog geen reacties