Onderscheid bijtelling elektrische auto’s en plug-in hybrides
Uit het concept-energieakkoord blijkt dat de overheid vanaf 2014 plug-ins zwaarder wil belasten dan volledig elektrisch aangedreven auto’s. Voor vol-elektrische auto’s zou 3 procent bijtelling gaan gelden en voor plug-ins een tarief van 8 procent.
Dat betekent dat voor auto’s als de Nissan Leaf en Tesla Model S vanaf 1 januari 2014 3 procent moet worden betaald. Het voornemen om alle elektrisch aangedreven auto’s vanaf volgend jaar (CO2-uitstoot tot 50 g/km) te belasten met 7 procent bijtelling, lijkt het dus niet te gaan halen. Rijders van een vol-elektrische auto’s gaan er dus een paar procent op vooruit, terwijl bijvoorbeeld Ampera- en Prius Plug-in Hybrid-rijders (op kenteken vanaf 1 januari 2014) geen 7, maar 8 procent bijtelling gaan betalen.
Niet definitief
Het heet overigens niet voor niets een concept, dus de nieuwe bijtellingstarieven zijn nog allesbehalve definitief. Het is echter wel zo goed als zeker dat voor plug-ins een hoger bijtellingstarief gaat gelden dan voor vol-elektrische auto’s. Meer duidelijkheid volgt als het akkoord is bereikt. Naar verwachting is dat op 12 juli.
Nog geen reacties