Officieel: nieuwe BMW 7 Serie ook elektrisch!
'Power of Choice' voor nieuwe BMW 7 Serie
BMW heeft aangekondigd dat de volgende generatie 7 Serie ook geleverd wordt met een volledig elektrische aandrijflijn. Oliver Zipse, Chairman of the Board of Management of BMW AG, maakte dat tijdens een online persconferentie – zonder publiek – wereldkundig.
‘Power of Choice’ voor nieuwe BMW 7 Serie
“De volgende generatie BMW 7 Serie markeert een nieuwe mijlpaal voor BMW. Het vlaggenschip van BMW geeft klanten de ‘Power of Choice’. Ze kunnen kiezen uit vier verschillende aandrijfvormen: een zeer efficiënte dieselmotor, een benzineversie, een plug-in hybride variant en – voor het eerst – een batterij-elektrische uitvoering”, aldus Zipse. “Alle motorvarianten hebben dezelfde architectuur. De krachtigste 7 Serie wordt de elektrische variant.”
De klant maakt de keuze
De nieuwe generatie 7 Serie laat nog even op zich wachten. De auto komt op z’n vroegst eind 2022 of medio 2023. Door de nieuwe generatie 7 Serie aan te bieden met diverse aandrijflijnen, geeft BMW klanten de optie te kiezen voor de aandrijflijn die het beste binnen hun levensstijl past. Elektrisch rijden gaat een steeds grotere rol krijgen binnen het programma BMW.
Meer elektrische modellen
De productie van de BMW iX3 start dit jaar in de fabriek in Shenyang (China), gevolgd door de BMW iNEXT in 2021 in Dingolfing (Duitsland). In 2021 onthult BMW ook de BMW i4 die in München wordt gebouwd. Zipse: “De i4 krijgt een range van 600 kilometer volgende WLTP-testcyclus en een vermogen van 530 pk.”
BMW 4 Serie Gran Coupé en i4 van dezelfde productielijn
Zipse vervolgt: “De volledig elektrische i4 en de conventioneel aangedreven BMW 4 Serie Gran Coupé rollen van dezelfde productielijn. Dit betekent dat ze dezelfde structuren gebruiken in de persfabriek, carrosserie- en lakstraat en montage. De i4 laat zien dat je onze industrie niet kunt opsplitsen in elektrische auto’s en auto’s met conventionele motoren. Beide hebben hun plaats.”
Minder complex gamma
Het BMW-gamma wordt in de nabije toekomst minder complex dan nu. BMW gaat het aanbod vereenvoudigen om te zorgen voor meer overzicht en om kosten te besparen. Er komt meer synergie tussen bepaalde modellen, zodat componenten kunnen worden gedeeld en BMW extra ontwikkelingsgeld kan besparen.
50 procent van huidige motoren verdwijnt
Het aantal motoren neemt in de toekomst ook af. Tot 2021 zal tot 50 procent van het huidige aanbod traditionele aandrijflijnen (benzine + diesel) verdwijnen. Elektrificatie krijgt een steeds grotere rol en BMW zal zich meer toeleggen op de ontwikkeling van slimme voertuigarchitecturen waarop diverse vormen van elektrificatie toegepast kunnen worden. In de jaren na 2022 gaan we daar echt iets van merken. Om al deze ambitieuze plannen mogelijk te maken, trekt BMW flink de portemonnee. Tot 2025 investeert BMW meer dan 30 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling.
Nog geen reacties