Officieel: nieuwe Opel Corsa-e
Elektrische variant met 330 km actieradius.
Opel presenteert de volledig nieuwe Corsa. Behalve een aantal benzine- en dieselversies wordt het model ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving. De batterij-elektrische versie gaat als ‘Corsa-e’ door het leven en biedt een actieradius van 330 km.
Opel Corsa-e
De eerste beelden die we van de nieuwe Opel Corsa te zien krijgen, zijn van de elektrische Corsa-e. Dit is ook de eerste uitvoering van de Corsa die in de verkoop gaat. De orderboeken openen medio juli. De benzine- en dieselversies volgen later.
De nieuwe Corsa is technisch nagenoeg hetzelfde als de nieuwe Peugeot 208. Beide zijn gebouwd op hetzelfde platform en maken gebruik van dezelfde motoren. De aandrijftechniek is hetzelfde als bij de elektrische Peugeot e-208 en bestaat uit een 50 kWh-batterij die stroom levert aan een elektromotor met 100 kW (136 pk) en 260 Nm.
Rijbereik
Volgens de officiële WLTP-verbruikstest heeft de Opel Corsa-e een actieradius van 330 km. De batterij kan worden opgeladen met verschillende snelheden via een huishoudelijk stopcontact, wallbox of snellader.
Via een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80% op te laden. Gebruikers kunnen de laadstatus controleren via de ‘myOpel’ app, waarmee ze ook laadtijden en -kosten kunnen optimaliseren. Verder biedt Opel acht jaar garantie op het accupakket.
Rijmodus
De actieradius van de Opel Corsa-e is voor een deel afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). In de Sport-stand reageert de motor feller op het pedaal en wordt het maximale vermogen en koppel geleverd. In deze stand accelereert de Corsa-e in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 50 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is in 8,1 seconden mogelijk.
In de Eco-stand voelt de motor minder krachtig, maar haal je wel de meeste kilometers uit de accu doordat maximaal energie wordt bespaard.
LEES OOK: Opel presenteert Grandland X plug-in hybride
Meer technologie
Verder is de nieuwe Opel Corsa ietsje langer en lager dan zijn voorganger. Het zwaartepunt ligt een stuk lager en mede daardoor stuurt de Corsa strakker in bochten. Hij wordt uitsluitend geleverd als vijfdeurs en biedt aanzienlijk meer technologie dan de vorige Corsa. Zo is het de eerste Opel in deze klasse met adaptieve led-koplampen, een digitaal instrumentarium en radarondersteunende Adaptive Speed Control.
De infotainmentsystemen ‘Multimedia Navi’ met een 7,0-inch touchscreen en ‘Multimedia Navi Pro’ met 10,0-inch touchscreen bieden functies als Live Navigation met real-time verkeersinformatie en directe verbinding met pechhulpdiensten en Emergency Call.
De prijzen van de nieuwe Opel Corsa-e zijn nog niet bekend, maar hij wordt iets voordeliger dan de Peugeot e-208 die minimaal 36.250 euro kost. Ook qua levertijd doet Opel nog geen uitspraken, maar wij verwachten de eerste leveringen op z’n vroegst pas begin 2020.
Natuurlijk in automaat leverbaar!