Nieuwe Duitse range-extender brengt EV verder
Het German Aerospace Center werkt hard aan een revolutionaire Range Extender voor elektrische auto’s. De techniek omvat een nieuw ontwikkelde tweecilindermotor die elektriciteit opwekt voor een elektromotor. In de toekomst moet deze techniek zorgen voor een actieradius van circa 600 km.
Free piston generator
De lineair en horizontaal geplaatste ‘free piston generator’ is bijzonder omdat deze niet verbonden is met een krukas, zoals een reguliere verbrandingsmotor. De beweging van de zuigers wekt direct elektrische energie op, die vervolgens wordt opgeslagen in het accupakket van de elektrische auto. Het is het German Aerospace Center tevens gelukt om de zuigers te voorzien van gasveren, om de op en neerwaartse beweging te geleiden. De nieuwe generator produceert een vermogen van 35 kW. De Duitsers zijn niet de enige partij die onderzoek naar deze nieuwe motoren, ook het Amerikaanse General Motors werkt aan een dergelijke techniek.
Ruimtebesparing
Voordeel van de ‘free piston generator’ is dat de techniek enorm veel ruimte bespaart, zoals goed te zien is op onderstaande afbeelding. De modules zijn onder de achterbank geplaatst. Ook zijn er minder bewegende onderdelen nodig dan bij reguliere motoren, dat scheelt veel gewicht. De Duitsers zoeken nu naar partners in de industrie om samen een prototype te ontwikkelen. Een andere uitdaging is het verlagen van het gewicht en het verhogen van de efficiëntie van de generator. Volgens de onderzoekers is het mogelijk om generatoren te bouwen die een actieradius van 600 km kunnen realiseren zonder dat het gewicht van de auto toeneemt. Voor wie meer informatie wil over deze techniek, in dit document (pdf) van het German Aerospace Center wordt alles haarfijn uitgelegd.
Nog geen reacties