Nissans LEAF Oranje Trophy terug in Nederland
Elektrisch door Europa en Rusland
De Oranje Trophy vertrok op 14 juli richting Polen en Oekraïne om het Nederlands Elftal aan te moedigen tijdens het EK Voetbal. Daarna ging de tocht via Moskou en de Noordkaap richting de Olympische Spelen in Londen. Het was voor het eerst dat er elektrische auto’s deelnamen aan de Oranje Trophy. Om dit mogelijk te maken waren vijf Nissan-snelladers op de Oranje Trophy-truck van de firma’s Koops en Bredenoord gemonteerd. Voor de LEAF-rijders stond de Oranje Trophy, naast de reis zelf, in het teken van duurzaamheid. Onderweg werden diverse initiatieven op het gebied van zonne-, wind- en bio-energie en aardwarmte bezocht. Ook de Olympische Spelen staan in het teken van duurzaamheid.
De Nissans LEAF die meerijden in de Oranje Trophy zijn terug Nederland. Samen met de andere oranje-bolides reden de elektrische auto’s van de boot in de haven van Hoek van Holland. In totaal hebben de Nissans LEAF zo’n 13.000 kilometer volledig elektrisch afgelegd.
Ervaring van de LEAF-rijders
Kevin Kooiman, een van de LEAF-rijders die de reis mee maakte, vond het een bijzondere ervaring. “Dankzij de oplaadsessies waren we altijd als laatste binnen. Dan maak je lange dagen. In het begin is dat pittig, maar ik wende snel aan deze manier van reizen. Door het opladen heb je bijvoorbeeld meer tijd om te genieten van het landschap.”
Maurits Havenstroom, die namens de Koninklijke BAM Groep met een Nissan LEAF in de Oranje Trophy meereeed, is trots dat hij als een van de eersten is die met een elektrische auto Europa en Rusland heeft doorkruist. “De Oranje Trophy bewijst dat elektrisch rijden nu al overal mogelijk is, zolang je ergens kan opladen. Nu deden we dat met de snelladers op de vrachtwagen. Hopelijk komt er in de nabije toekomst een Europees oplaadnetwerk.”
Ook Hans Snaak, LEAF-rijder en directyeur van een bedrijf dat elektrische (oplaad)systemen ontwikkeld, kijkt terug op een succesvolle testcase voor elektrisch rijden. “De techniek van de Nissan LEAF en de snellaadstations heeft zich bewezen. Ik hoop dat fabrikanten snel een universele standaard voor snelladen ontwikkelen. Dankzij deze reis hebben we gezien dat deze methode het best voldoet in de praktijk”.
Begeleiding
De LEAF-rijders werden op hun reis begeleid door Jorrit Oltshoorn en Ferran Bronst, de bestuurders van de Oranje Trophy-laadtruck. “We moesten wel wennen aan het stoppen om de accu’s op te laden. Maar het was erg gezellig onderweg. We hebben ook veel bijzondere dingen gezien. Rusland leek wel een reis door de tijd. Zo kwamen we een paard-en-wagen tegen op de snelweg”, vertelt Jorrit. Zijn collega Ferran vindt het bijzonder dat het opladen zonder echte problemen is verlopen. “Deze oplaadpalen zijn eigenlijk niet bedoeld om op een truck gemonteerd te worden. Toch was het een kwestie van aankoppelen en in een mum van tijd waren de accu’s weer opgeladen.”
Missie geslaagd
Het doel van Nissan was om te bewijzen dat elektrisch rijden nu al overal mogelijk is, mits er voldoende oplaadpunten zijn. Gezien de ervaringen van de LEAF-rijders en het succesvol afleggen van 13.500 kilometer lijkt deze missie dan ook geslaagd.
Nog geen reacties