Nissan ZEOD RC Le Mans Prototype is snelste elektrische raceauto ter wereld
Nissan heeft ’s werelds snelste elektrisch aangedreven raceauto onthuld. De ZEOD RC Le Mans Prototype is gebaseerd op de roemruchte Nissan DeltaWing Le Mans-raceauto en de Nissan LEAF Nismo RC. Hij haalt een topsnelheid van meer dan 300 km/uur en maakt deze zomer zijn testdebuut. In 2014 zal de auto vanuit “Garage 56” deelnemen aan de 24-uursrace van Le Mans.
Garage 56
De Automobile Club de l’Ouest (ACO) heeft Nissan uitgenodigd om in 2014 vanuit ’Garage 56‘ deel te nemen aan de 24-uursrace van Le Mans in 2014. De auto zal niet deelnemen, maar mag zich wel mengen tussen de deelnemers op het circuit. ’Garage 56’ is door de organisatie van de race gereserveerd voor experimentele, innovatieve auto’s, zoals de Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car). Nissan test in de aanloop naar de race van volgend jaar diverse versies van een nieuwe elektrische aandrijflijn.
Nieuwe technologie in de praktijk brengen
“De Nissan ZEOD RC biedt ons toegang tot de zwaarste endurancerace ter wereld, waar we met deze auto als mobiele testbank het potentieel van de aandrijflijn van onze geplande LMP1-auto verder kunnen ontwikkelen’, aldus Andy Palmer, Executive Vice President en lid van de directie van Nissan Motor Company Limited. “Het is een logische ontwikkeling die volgt op de Nissan LEAF en de LEAF RC. De technologie die we met het ZEOD RC-programma ontwikkelen, kan Nissan later weer toepassen in innovaties voor Nissans straatauto’s. Wij grijpen graag de gelegenheid aan om de kennis die wij hebben opgedaan met de ontwikkeling van accutechnologie in de praktijk te brengen in ’s werelds oudste, zwaarste en belangrijkste endurancerace.”
ontwikkelingsprogromma
Volgens Palmer dient het ZEOD RC-programma ook om nieuwe technologie te ontwikkelen en te onderzoeken voor toepassing in toekomstige LMP1-auto’s voor de 24-uursraces van Le Mans. “We onderzoeken diverse opties. De optie Zero Emission on Demand – die de coureur de keuze biedt uit elektrische aandrijving en aandrijving door middel van de benzinemotor – is de richting waarin auto’s voor de openbare weg worden ontwikkeld. Daarom testen we die aandrijvingsvorm naast volledig elektrische aandrijving en andere nieuwe technieken die we ontwikkelen. Aangezien geen enkele andere fabrikant elektrische aandrijving toepast in de endurance racerij, voorziet deze innovatie ons van veel informatie waarmee we potentiële aandrijflijnen voor toekomstige sportauto’s kunnen evalueren. Daarmee hebben we een voorsprong. Bovendien kunnen we ons verder ontwikkelen als de leider in emissievrije technologie voor de weg.”
‘Elektrificatie” van de raceauto van de toekomst’
De ontwikkeling van de Nissan ZEOD RC is een officieel Nissan/Nismo-fabrieksprogramma. Het ontwikkelingsteam staat onder leiding van Ben Bowlby, die de Nissan ZEOD RC heeft ontworpen. Bowlby is Director of Motorsport Innovation en was in 2012 betrokken bij de Nissan DeltaWing. Hoewel de huidige batterijtechnologie niet de opslagcapaciteit biedt om met een volledig elektrisch aangedreven Le Mans-prototype te racen, gelooft Bowlby dat de ontwikkeling van de auto een belangrijke stap is in de “elektrificatie” van de raceauto van de toekomst.
Ben Bowlby
“Nissan is toonaangevend op het gebied van elektrische aandrijving voor auto’s voor de openbare weg; nu willen we de kennis toepassen bij de ontwikkeling van de nieuwe raceauto. Het ontwikkelen van een auto als deze geeft ons een prachtige kans om effectieve aandrijfopties voor straatauto’s te ontwikkelen en te testen. De komende twaalf maanden gaan we diverse aandrijfopties testen in een uitgebreid programma’, aldus Bowlby. ’We hebben veel opties te overwegen en te testen. Het ontwikkelingsprogramma is onderdeel van een langetermijnplan: in samenwerking met de ACO een systeem en regels ontwikkelen voor dit soort technologie, op basis waarvan racen op het hoogste niveau van de sport mogelijk is. De komende maanden steken we veel tijd in overleg met de ACO, over hoe we de “elektrificatie” van de regels aanpakken en over de juiste technologie.”
Nog geen reacties