Nissan werkt aan Amerikaanse LEAF-fabriek en zonnecel-oplaadtechniek
Krueger
“Ons doel is om de deuren van de fabriek op tijd te openen, we hebben nog anderhalf jaar de tijd om alles af te ronden,” aldus Krueger. “Net voor de ramp waren Amerikaanse ingenieurs in de Japanse fabriek aanwezig voor training. Uiteindelijk konden zij door de herstelwerkzaamheden de training pas een maand later hervatten. We zijn nu de achterstand aan het inlopen.” Als alles naar plan verloopt rollen de eerste Amerikaanse Nissans LEAF eind volgend jaar van de Amerikaanse productieband. Op volle toeren kan de Amerikaanse faciliteit jaarlijks 150.000 exemplaren van de LEAF bouwen.
Zonnecel-oplaadpunten
In aanvulling op de Amerikaanse activiteiten test Nissan met zijn Japanse partner Sumitomo onder de bedrijfsnaam 4R Energy Corporation zonnecel-oplaadtechniek voor elektrische auto’s. De oplaadpunten die voorzien zijn van zonnecellen en een lithiumion-accupakket staan bij het Nissan-hoofdkantoor in Yokohama. In totaal testen de Japanse partners de techniek met zeven oplaadpunten waarvan drie snellaadstations en vier (reguliere) ‘Level 2′ oplaadpunten. De zonnencellen zijn efficiënt genoeg om een Nissan LEAF zo’n 1.800 keer per jaar op te laden. Volgens 4R Energy Corporation creëert deze oplaadtechniek ook kansen voor de recycling van lithiumion-accu’s. Zodra het accupakket van een Nissan LEAF zijn best tijd gehad heeft, is een tweede leven in een R4 Energy Corporation-oplaadpunt een goed alternatief voor demontage, aldus de Japanse firma.
Nog geen reacties