Nissan toont Nissan LEAF Power Control System in Schotland
Power Control System
Nissan heeft serieuze plannen voor het systeem dat vooral na de ramp in Japan van nut is geweest om huishoudens van elektriciteit te voorzien tijdens stroomstoringen. De techniek verkeert nog in de conceptfase, maar Nissan blijft het Power Control System verder ontwikkelen voor de Europese markt. De unit, ontwikkeld in Japan, kan de energiestroom van de Nissan LEAF omdraaien en zo een doorsnee huishouden twee dagen van stroom voorzien. Het Power Control System fungeert als transformator en is voorzien van een scala stroomaansluitingen. Nissan zette het prototype, dat in de Bruichladdic-stokerij stond, direct aan het werk: door water te koken op de stroom van de Nissan LEAF voor een smakelijk drankje met honing, kruidnagel, citroen en, hoe kan het ook anders, whisky.
LEAF-rijden in Schotland
Nu de Nissan LEAF zo’n twee jaar te koop is, wordt steeds duidelijker waar de elektrisch aangedreven gezinsauto zich het meest thuis voelt. We hebben zelf kunnen onder vinden dat het model ideaal is voor korte ritten in stedelijk gebied. Maar nu weten we waar hij écht volledig tot z’n recht komt: op een eiland! Op het Schotse eiland Islay – dat 600 vierkante kilometer groot is, waar circa 3.000 mensen wonen en bekend staat om de vele whisky distillerijen – heerst veel respect voor de natuur. Het afgelegen eiland kent weinig grondstoffen en vrijwel alles moet worden geïmporteerd. Het is dus van belang dat er slim wordt omgegaan met de beschikbare, relatief dure energie. Nissan ziet dit eiland als een perfect voorbeeld van waar de LEAF volledig tot zijn recht komt en nam ons mee om dat daar zelf te ondervinden.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=nAV97L4-x7g’]
Bruichladdich
Maar waarom juist het Schotse eiland Islay? Welnu, de eigenaar van Bruichladdich, een van de bekendste whisky’s die op dit eiland wordt gemaakt, rijdt met een LEAF. En over slim energiebeheer gesproken: bepaalde bacteriën die bij het distilleren vrijkomen, worden op een speciale manier omgezet in biogas. Het gas wordt opgeslagen in een tank en dient als brandstof om een generator aan te drijven. De generator heeft een capaciteit om vrijwel het gehele bedrijf van stroom te voorzien. Het opladen van de elektrische Nissan LEAF gebeurt dus met eigen stroom. Er bestaat geen misverstand over het feit dat een ondernemer die zijn elektrische auto met eigen stroom oplaadt, op een prachtig eiland met schaarse middelen, wordt gezien als voorbeeld voor vele ondernemers wereldwijd.
4×4 concurrent
In eerste instantie zou je denken dat Islay niet de meest ideale omgeving is om met een LEAF te rijden. Geen enkel stukje asfalt is kaarsrecht, het wegdek is van matige kwaliteit en onverharde wegen zijn het eiland niet vreemd. Dat betekent dat er veel wordt gevraagd van het onderstel en stuurgedrag van de auto. Er rijden dan ook veel terreinwagens op het eiland, maar een ding is zeker: de LEAF weet zich in elke situatie keurig staande te houden. Dat is vooral te danken aan het comfortabele onderstel. Wat ook opvalt, is hoe prettig de LEAF zich door het bochtige landschap laat dirigeren. Hij stuurt vrij licht, maar lekker direct. Bovendien kom je nimmer vermogen te kort. En wat natuurlijk ook meespeelt, is het feit dat de actieradius van zo’n 160 kilometer op zo’n eiland meer dan voldoende is.
Buitengewoon comfortabel
Aan het eind van de dag kunnen we maar een ding concluderen: de LEAF komt hier maximaal tot z’n recht. Grote, luxe en milieuvervuilende auto’s passen niet op dit eiland. Een 100% elektrische auto wordt gewaardeerd, draagt bij aan een schonere lucht en de fijne rijeigenschappen zorgen voor een buitengewoon comfortabele rit. Deze rijtest geeft stof tot nadenken. Texel, Terschelling, Flevoland? Waar blijven die elektrische auto’s!?
Nog geen reacties