Nissan Leaf vs Nissan Leaf: houden we de blauwe, of gaan we voor de nieuwe rode?
Na ruim 33.000 kilometers met de eerste generatie Nissan Leaf zijn we tijdelijk overgestapt op de nieuwe versie. Daarmee reden we 862 vergelijkingskilometers. Op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. En dan is de vraag: willen we overstappen? Laten we onze oude, trouwe, blauwe in de steek omdat de nieuwe versie meer te bieden heeft?
Je ziet het niet
Zet je de eerste en tweede generatie van de Nissan Leaf naast elkaar, dan zie je… nauwelijks enig verschil. En dat is op zich jammer, want dan ben je toch geneigd te denken dat ze hetzelfde presteren. Dat is niet zo. De nieuwe editie komt verder op een acculading, rijdt strakker heeft meer binnenruimte. Het verschil is groter dan de buitenzijde prijsgeeft.
Groter bereik
Ook 3 jaar na de lancering van de eerste Nissan Leaf is de meest gestelde vraag: hoe ver kom je er nou mee? Het antwoord is natuurlijk dat het allemaal afhangt van het weer, de drukte, de route en je rijstijl. Maar dáár zit echt niemand op te wachten. Dus is ons antwoord: 140 kilometer.
We reden de accu net niet leeg na 100 snelwegkilometers plus nog eens 35 kilometer over doorgaande wegen. Het laatste stukje hebben we wel hèèl rustig gereden om een laadlocatie te kunnen bereiken. Maar goed, 140 kilometer ligt binnen de mogelijkheden. Als we het vergelijken met de eerste generatie Leaf, is het verschil 15 tot 20 kilometer (zelfde route), pakweg 15%.
Niet zuiniger?
Nou komt het leuke: de nieuwe Nissan Leaf rijdt gek genoeg niet zuiniger met 0,165 kWh/km. We halen in de vergelijkbare periode een verbruik van 0,150 kWh met de eerste editie. Huh? Niet zuiniger en tocht verder rijden? Dat heeft te maken met het aangepaste accumanagement.
De lithium-ion accu van de Leaf heeft een capaciteit van 24 kWh. De ‘oude’ Leaf gebruikt daarvan ca 18, dus 75%. De overige 6 kWh zijn de marge van de accu om de levensduur te maximaliseren. Na 3 jaar en een paar honderd miljoen kilometer praktijkervaring besloot Nissan die marge stevig terug te schroeven. Dus zijn er zo’n 21 kWh beschikbaar per rit, bijna 20% meer. Het rekenwerk is een beetje ruw – exactere cijfers zijn niet beschikbaar. Het verklaart wel hoe met een iets hoger verbruik toch een groter bereik gehaald kan worden.
Daarnaast zijn er nog bereikbevorderende middelen ingebouwd in de nieuwe Leaf. Zoals de warmtepomp voor de verwarming. Werkt suepersnel (al op de hoek van de straat de eerste warme lucht!) en zuinig. Kan de oude Leaf rustig 4 kW benutten voor de verwarming, de nieuwe heeft aan minder dan de helft al voldoende.
[parallex id=”1″]
Lekkerder rijden
Los van alle rekensommen en technische details: de nieuwe Leaf rijdt gewoon lekkerder. Dat is te danken aan de straffere vering en directere besturing plus de steviger stoelen. Wat rijbeleving betreft komt de auto daarmee op gelijke hoogte met een traditionele benzineauto. De eerste Leaf is overduidelijk gebouwd op comfort en nog eens comfort. De nieuwe versie laat zich steviger aanpakken en geeft meer rijbeleving terug. Een stevige rijstijl zorgt wel voor een lager bereik, maar voor 9 van de 10 ritten is dat geen issue.
Betere weergave bereik
Een van de grootste kleine veranderingen betreft de weergave van de accustatus en het bereik. Moest je het voorheen doen met 12 streepjes als aanduiding van het laadniveau, nu wordt de accustatus keurig in procenten getoond. En dat is nou eenmaal duidelijker. En exacter.
Bovendien is het voorspelde bereik een stuk eerlijker. De vorige Leaf kan wel een bereik van 165 of meer kilometers voorrekenen op basis van het laatste, (bijna altijd) rustige stukje van de rit naar de laadlocatie. De nieuwe versie topt de prognose gewoonlijk af tot pakweg 140 kilometer. En de indicatie zit er daardoor minder ver naast. Vooral lekker als je de snelweg oprijdt en je het voorspelde bereik niet ziet smelten als sneeuw op warm wegdek.
[parallex id=”2″]
Lagere prijzen: vanaf 23.890 euro
Nissan claimt meer dan 100 verbeteringen aan de Leaf. Van grotere laadruimte tot betere regeneratie en steviger stoelen. Nou worden nieuwe auto’s altijd duurder dan hun voorganger. De Leaf blijft dat lot bespaard. Kopers kunnen kiezen uit 3 uitrustingsniveaus en kunnen de Leaf aanschaffen met of zonder accu. In dat laatste geval zakt de catalogusprijs naar 23.890 euro plus minimaal 79 euro per maand. Voor die prijs heb je wel de basisversie, enigszins beperkt te gebruiken door het ontbreken van een snellaadfucntie (meerpijs 490 euro) en zonder een handige boordcomputer die je naar de laapdunten gidst. Niet doen dus. Dan maar de Acenta, die heeft dat namelijk wel en nog meer. Kost 3.000 euro extra maar is een volwaardige EV. En voor 32.970 euro zit de accu er gewoon bij.
De testauto was een Tekna – en dan zit er van alle op een aan. Zoals een verwarmbaar stuurwiel, handige camera’s rondom en een imposant audiosysteem om de waterdruppels van de ruiten te trillen. De prijs van de Leaf Tekna bedraagt 29.790 euro (met huuraccu) of 35.190 euro (met de accu erbij).
Dus… doen?
Zouden onze trouwe, blauwe Leaf achterlaten en liever verder rijden met de nieuwe editie?
Het antwoord is “ja” – al ben je met een leasecontract zoals in ons geval niet helemaal vrij wat dat betreft. Maar toch: de combinatie van wat meer bereik, een betere bereikindicatie en wat meer rijdynamiek is een hele plezierige stap vooruit voor het dagelijks gebruik. Tenminste, als je al Leaf-rijder bent. De buitenstaander die zijn benzine/diesel inruilt, zal er niet steil van achterover slaan. Voor de EV-rijder is het echter een goed signaal: there is more to come!
Nog geen reacties