Nissan LEAF legt 370 kilometer helemaal zelfstandig af
Dertig maanden ontwikkelingswerk, maar dan heb je wel wat
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Er was liefst dertig maanden ontwikkelingswerk voor nodig, maar het resultaat mag er zijn: een aangepaste Nissan LEAF reed 370 kilometer volledig zelfstandig door Engeland. Het kan dus, maar voorlopig is toepassing op grote schaal nog toekomstmuziek.
HumanDrive-project
De autonome rit van de Nissan LEAF maakt onderdeel uit van het HumanDrive-project. Dit project is gezamenlijk gefinancierd door een consortium van negen bedrijven en de Britse overheid, via het Centre for Connected and Autonomous Vehicles (CCAV) en Innovate UK. Kost dat? In totaal is er al 13,5 miljoen Britse pond in het project geïnvesteerd, omgerekend 15,98 miljoen euro.
De leden van het HumanDrive-consortium:
- Nissan: hoofdpartner en leidend op het gebied van de ontwikkeling van autonome voertuigen (AV).
- Hitachi: kunstmatige intelligentie (AI) om te zorgen voor menselijke bediening en waarneming.
- Universiteit van Leeds: het begrijpen en toepassen van ‘menselijk rijgedrag’ in AV’s en de ontwikkeling van een risicomodel.
- Connected Places Catapult (CPC): projectmanagement, communicatie en marketing, verspreiding en veiligheid van het project.
- HORIBA MIRA: beschikbaar stellen van testfaciliteiten, ondersteunende veiligheidsvoorzieningen.
- SBD Automotive: cyber security-ondersteuning en AV Human machine Interface (HMI) studies.
- Universiteit van Cranfield: beschikbaar stellen van testfaciliteiten en ondersteuning van AV-demonstraties.
- Atkins Ltd: beschikbaar stellen van een Cyber Security Framework.
- Aimsun Ltd: onderzoek naar de impact van AV’s op het verkeer als geheel.
- Highways England: het begrijpen van de behoeften voor de infrastructuur voor het gebruik van AV’s.
Menselijker
Het doel van het HumanDrive-project is om te onderzoeken hoe autonome rijtechnologie ‘menselijker’ kan functioneren met behulp van machine-learning. Het ontwikkelingsteam – onder leiding van Nissan Europe – wilde daartoe een autonome rit van 370 kilometer (230 mijl) over Britse wegen (Grand Drive) en een proef op een testbaan voltooien.
Autonoom
Nog een belangrijk onderdeel van het HumanDrive-project was om een geavanceerd, autonoom besturingssysteem voor auto’s te ontwikkelen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat toekomstige, autonoom rijdende auto’s een comfortabel en vertrouwd rijgedrag bieden voor de inzittenden. Het onderzoek richtte zich ook op de verdere ontwikkeling van cyber security-voorzieningen in autonome auto’s. Daarvoor zijn test- en veiligheidsprocedures ontwikkeld en is onderzocht wat de implicaties kunnen zijn van autonome auto’s op het verkeer in het algemeen.
GPS, radar, LIDAR en cameratechnologie
Is de HumanDrive-crew in alles geslaagd? Zeker! De gebruikte Nissan LEAF’s waren uitgerust met GPS, radar, LIDAR en cameratechnologie die de omgeving interpreteren. Het brein van de auto kon op deze manier beslissingen nemen over de manier waarop het de route volgt en hoe het obstakels en moeilijke situaties afhandelt. De testvoertuigen presteerden uitstekend op een afgesloten testbaan, dankzij AI-systemen die real-time machine-learning mogelijk maken. Deze technologie is ontwikkeld door consortiumpartner Hitachi Europe Ltd. Het hoogtepunt van het project was een 370 kilometer lange Grand Drive van Cranfield naar de Nissan-fabriek in Sunderland.
Uiteenlopende scenario’s
Tijdens de autonome rit van 370 kilometer werden lessen in de praktijk gebracht in uiteenlopende scenario’s. Er is gereden op buitenwegen met weinig of geen belijning, op kruispunten, op complexe rotondes en op snelwegen. Het is wettelijk verplicht dat er iemand achter het stuur zit om in te grijpen als het mis dreigt te gaan, maar heel veel werk had de bestuurder niet. De Nissan deed alles zelf. De autonome technologie zorgde er onderweg voor dat wisselingen van rijstrook en rijbaan, in- en uitvoegen en starten en stoppen in druk verkeer veilig konden worden uitgevoerd.
Vervolg
“De deur staat open om het succesvolle HumanDrive-project een vervolg te geven, want de toekomst is meer elektrisch, meer autonoom en meer connected”, zegt David Moss, Senior Vice President for Research & Development bij Nissan Europe. George Freeman, minister van Future Transport, voegt daaraan toe: “Het Verenigd Koninkrijk wordt koploper op het gebied van intelligente en geautomatiseerde technologie voor voertuig- en verkeersmanagement. Een wereldwijde sector die duizenden banen zal creëren. Het HumanDrive-project van Nissan is een fantastisch voorbeeld van hoe de Britse transportrevolutie eruit zou kunnen zien.”
Nu al autonoom?
Sommige auto’s die nu in de showroom staan zijn al in staat om afstanden autonoom af te leggen. De Audi A8, diverse Tesla’s en modellen van BMW kunnen in theorie al helemaal zelfstandig rijden zonder dat je het stuur hoeft aan te raken. Toch is dat door gebrek aan wetgeving nog lang niet overal toegestaan, vandaar dat software de werking van die systemen nu beperkt.
Milde vormen van autonoom rijden
Milde vormen van autonoom rijden zijn al wel toegestaan. Een bekend voorbeeld is ProPilot van Nissan. Deze technologie ondersteunt de bestuurder bij het accelereren, besturen en remmen van de auto. Het is te gebruiken in een enkele baan op de snelweg en vooral geschikt voor gebruik in langzaam rijdend verkeer en tijdens cruisen op snelwegen. Deze milde autonome rijhulpsystemen verplichten de bestuurder vaak wel om na een aantal seconden het stuurwiel even aan te raken. Hoe alles precies zit met autonoom rijden lees je hier.
Nog geen reacties