Nissan Leaf: 32.839 euro
Accuvermogen
De Leaf is de eerste elektrische auto die ontwikkeld is als alternatief voor een compacte middenklasser met benzine- of dieselmotor. Hij heeft vijf zitplaatsen en een redelijke bagageruimte. De accu’s zijn in de vloer en onder de achterbank weggewerkt. Op een volle acculading kan de auto tot 160 kilometer rijden. Als alle stroom verbruikt is, duurt het een uur of acht om hem thuis aan het stopcontact weer op te laden. Met een smart phone kan de berijder het opladen volgen en programmeren. Stroom is voordeliger dan benzine: om honderd kilometer te rijden, verbruikt de Leaf voor pakweg 2,50 euro stroom.
Limousine
De elektromotor is krachtig en levert altijd zijn maximale prestaties – daardoor rijdt de Leaf heel vlot. En hij is stil. Alleen het geluid van banden en wind zijn gedempt hoorbaar. Nissan zelf claimt dat qua geluidcomfort de Leaf vergelijkbaar is met een limousine. In december komen een paar honderd exemplaren naar Nederland, in het jaar erna nog eens zo’n 1.500. Overheden en bedrijven plaatsen al bestellingen. Vanaf 1 juli kan iedereen zich inschrijven voor een elektrische Leaf.
Nog geen reacties