Nissan installeert 400 van zijn voordeligere snelladers in Europa
Oplaadnetwerk
Nissan wil de 400 snellaadstations op strategisch uitgekozen locaties installeren om het bestaande Europese oplaadnetwerk voor elektrische auto’s te optimaliseren. Voor de uitrol van het Europese oplaadnetwerk heeft Nissan onlangs een overeenkomst getekend met vijf vooruitstrevende Europese bedrijven die opereren in de energiebranche. Die gaan Nissan helpen om de snellaadtechniek, die tevens compacter en de helft voordeliger is dan de snelladers die nu verkrijgbaar zijn, in Europa te distribueren. Nissan wil vóór het eind van 2012 enkele duizenden snellaadstations installeren in Europa. Eind 2015 moet dat aantal gegroeid zijn naar enkele tienduizenden exemplaren.
CHAdeMO
De nieuwe snelladers van Nissan voldoen aan het Japanse CHAdeMo-laadprotocol en leveren een maximumvermogen van 50 kW wisselstroom (DC). Het CHAdeMO-protocol is door de samenwerkende Japanse autofabrikanten Nissan, Toyota en Mitsubishi en Fuji Heavy Industries ontwikkeld. Met de CHAdeMO-snellaadstations kunnen ook bestuurders van onder meer de elektrisch aangedreven i-MiEV van Mitsubishi, de C-Zero van Citroën en de iOn van Peugeot de lege accu’s opladen. De snellader van Nissan is ook voorzien van een 43 kW gelijkstroomaansluiting (AC) om onder meer de Fluence Z.E. van alliantiepartner Renault snel te kunnen opladen.
400 gratis snelladers
Sinds 10 oktober 2011 inventariseert Nissan potentiële Europese bedrijven aan de hand van een strikte criterialijst om te bepalen waar de snelladers komen te staan. Om voor een gratis Nissan-snellader in aanmerking te komen, dient een bedrijf onder meer het snellaadstation te kunnen installeren op een handige en gemakkelijk bereikbare plek. Volgend jaar februari worden de eerste snelladers geplaatst bij geselecteerde Europese bedrijven. Nissan LEAF-rijders mogen ten minste een jaar gratis, of met korting, gebruikmaken van die snellaadstations.
Dagelijks langere afstanden rijden
Nissan wil meer Europese consumenten stimuleren om met elektrische auto’s, zoals de Nissan LEAF, te rijden door de tijd die nodig is om het accupakket op te laden drastisch te reduceren. Hoewel Nissan ervan overtuigd is dat de actieradius van de Nissan LEAF (die volgens de NEDC-testcyclus bij volledig opgeladen accu 175 kilometer bedraagt) meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik, moet het nieuwe snellaadnetwerk het mogelijk maken om dagelijks langere afstanden te rijden. In 30 minuten kan de bestuurder van een elektrische auto met behulp van de Nissan-snellader zijn accu’s voor 80 procent van de totale capaciteit opladen.
‘Met een significant aantal snellaadstations in Europa, kunnen de bestuurders van elektrische auto’s snel de accu’s opladen, ongeacht de reisbestemming. We zijn ervan overtuigd dat deze snellaadstations essentieel zijn om de acceptatie van elektrisch rijden te bevorderen’, aldus Pierre Loing, Vice-president Product Planning & Zero Emission Business Unit, Nissan International SA.
Nog geen reacties