Slimme Nissan IMx Kuro weet wat jij denkt
Eerste auto met B2V (Brain-to-Vehicle) technologie
Fijn toch, als een auto weet wat jij wilt? Of is dat bedreigend? De Nissan IMx Kuro heeft in elk geval de technologie om in je brein mee te kijken en je daarmee veiliger te laten rijden.
Brain-to-Vehicle
De Nissan IMx Kuro is een studiemodel van een elektrisch aangedreven Crossover. Brain-to-Vehicle-technologie (B2V) maakt hem spannend. Het is namelijk de eerste auto die in je brein kan kijken.
>> LEES OOK: Geen grap: dit is de zelfrijdende pantoffel van Nissan
IMx Kuro interpreteert signalen in het brein
B2V interpreteert signalen van de bestuurder om te assisteren bij het rijden en om de systemen voor autonoom rijden te laten leren van de bestuurder. Hoe dat werkt? Om te beginnen schakel je over op de rijmodus ProPilot, een systeem dat je ook al vindt op de nieuwe Nissan LEAF.
Bij de IMx Kuro is echter een toekomstige versie van ProPilot toegepast, die volledig autonoom rijden mogelijk maakt. Het stuurwiel klapt weg in het dashboard en de rugleuning kantelt naar achteren in de comfort stand.
Autonoom rijden meer ontspannen
De B2V-technologie in de Nissan IMx KURO maakt dat autonoom rijden nog meer ontspannen. Door het detecteren en evalueren van onbehagen bij de bestuurder kan de rijconfiguratie en de rijstijl in de autonome modus worden aangepast.
Nissans B2V-technologie is uniek. Nergens ter wereld is een dergelijk systeem beschikbaar. De bestuurder draagt een apparaat dat hersengolf-activiteit meet, die vervolgens door de autonome systemen wordt geanalyseerd. Door te anticiperen op bewegingen kan het systeem acties – zoals sturen en remmen – 0,2 tot 0,5 seconden sneller uitvoeren dan de bestuurder. En het werkt ook als die wel zelf stuurt.
>> LEES OOK: Bizarre Nissan 370Zki is ultiem sneeuwspeeltje
600 kilometer op volle batterij
De Nissan IMx Kuro Concept is voorzien van twee elektromotoren. Die drijven de voor- en de achterwielen aan en leveren samen 320 kW (435 pk) vermogen en een hoge trekkracht van 700 Nm. Dat is meer dan bij de Nissan GT-R.
De benodigde elektriciteit komt van een krachtige batterij met een verhoogde energiedensiteit. Met een volle batterij is een actieradius mogelijk van meer dan 600 kilometer.
Nog geen reacties