Nissan fabriek Sunderland heeft een zonnenpanelenpark
Steeds meer autofabrikanten wrijven in hun handen als de zon schijnt. Nissan bijvoorbeeld. Of Tesla.
Groene stroom voor Nissan
De Britse Nissan-fabriek in Sunderland opende deze week een zonnepanelenpark met in totaal 19.000 zonnepanelen. De opgewekte energie wordt gebruikt voor de productiewerkzaamheden van onder meer de Leaf die in Sunderland van de band rolt. Het zonnepanelenpark is gebouwd op een nabijgelegen terrein waar al tien windturbines van Nissan staan. Deze windturbines leveren per jaar 6,6 megawatt elektriciteit. Tel daar de 4,75 megawatt van de nieuwe zonne-energiecentrale bij op en je komt op een totaal van 11,35 megawatt. Volgens Nissan is dat 7 procent van de elektriciteitsbehoefte van de fabriek in Sunderland en genoeg voor de productie van 31.374 auto’s op jaarbasis.
Opening Tesla Gigafactory nabij
Ook Tesla komt het milieu tegemoet. De Amerikaanse autobouwer gebruikt duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie, voor de productiewerkzaamheden in de nieuwe Gigafactory in Nevada. Tesla plaatst de zonnepanelen straks op het dak van het complex. De Amerikaanse autobouwer heeft overigens de officiële openingsdatum van deze gigantische fabriek gecommuniceerd naar klanten: vrijdag 29 juli 2016. In juni 2014 ging de eerste paal van de gigafabriek de grond in. Tesla heeft dus in een relatief korte periode het gigantische complex gebouwd. De naam Gigafactory is geïnspireerd op de geplande jaarlijkse batterijproductie van de fabriek van 35 gigawattuur (GWh). ‘Giga’ staat voor miljard. Tesla hoopt in 2017 te beginnen met de productie van de batterijen. Rond 2020 draait de fabriek op volle toeren. Het bedrijf verwacht dat de kostprijs van het batterijpacks kan dalen met meer dan 30 procent door ze op grote schaal te produceren.
Peugeot zet L45 in het zonnetje
Peugeot zette deze week de legendarische L45, winnaar van de beroemde Indianapolis 500-race, in het zonnetje. Honderd jaar geleden (30 mei 1906) wist coureur Dario Resta deze Franse racer als eerste over de finish te rijden tijdens de Indianapolis 500 endurancerace met een gemiddelde snelheid van 135 km/u. Maar hoe vier je dit jubileum? Volgens Peugeot met een plug-inhybride supercar de L500 R Hybrid. De cijfers van het conceptmodel zijn indrukwekkend. Hij weegt 1.000 kilogram, heeft een systeemvermogen van 367 kW (500 pk) en een sprinttijd van slechts 2,5 seconden naar 100 km/u. Onderhuids schuilen twee elektromotoren (een voorin en de andere achterin) en een 1.6 THP benzinemotor met 198 kW (270 pk), bekend uit de Peugeot 308 GTi. Het prototype biedt een technologische vooruitblik van Peugeot in autosport en voor sportievere modellen.
Nog geen reacties